Waarom bouwen we in NL geen snelwegen boven elkaar?

In aansluiting op de vraag van de zandlichamen:
We zijn ons wegennet in NL fors aan het uitbreiden. Dat duurt heel lang. Onteigeningen, zandlichamen die een jaar moeten inklinken, ruimtegebrek.
Waarom bouwen we er niet gewoon een verdieping op, zoals je dat ook in Japan en Thailand ziet?

Picture for question
AWM
14 jaar geleden
in: Auto's
2.9K

Het beste antwoord

Daar heeft men het wel over gehad MIRT context, maar blijkbaar is men "bang" voor het milieueffect als die auto's op hoogte rijden.

"Wij zullen ook meer ondertunneling moeten maken om het ruimtelijk goed in te kunnen passen en eindelijk ook eens een keer dubbeldekswegen aanleggen. Ik beveel dat
vooral aan rond Rotterdam. Wij hebben niet al te veel ruimte op de ruit en dat moet beslist gebeuren. Dat lijkt mij een uitstekend project om te doen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Is veel te duur...

Toegevoegd op 28-05-2009 00:09:44
en meer wegen is meer files... Meer bankiers, minder files...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt het landschap lelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
its all about the monny.
heb je enig idee wat zoiets kost.
dat wil je niet weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederlanders houden er van om te regeren met een rekenmachine. Ik denk dat er vast wel eens over na is gedacht. Maar de uitkomst van zo'n overweging zal waarschijnlijk zijn dat het niet rendabel is. Dit is misschien handig voor landen met EXTREEM veel verkeer maar Nederland voor Nederland is het daar nog te rustig voor. Zo iets boven een bestaande snelweg te bouwen kost op zichzelf niet alleen veel. Je moet de snelweg ook afsluiten. Kortom kost veel geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de opritten naar die wegen en de afritten van de wegen af relatief veel ruimte in beslag zullen nemen en ruimte, ja, dat hebben we maar weinig (over) in Nederland...
Ik neem aan dat de dubbele wegen met name in de Randstad gebouwd zouden worden en daar is, naar mijn mening, (te) weinig ruimte voor die op- en afritten.

Wegen boven wegen geven ook horizonvervuiling, waar de gemiddelde Nederlander een broertje dood aan heeft...
14 jaar geleden
Verder is het technisch moeilijk; Je gaat een enorm extra gewicht plaatsen op - zeker in de randstad- slappe bodem; Je zal een groot deel van de bestaander wegen open moeten halen om een fundering te bouwen waar zo'n gevaarte op kan rusten.

Al met al wordt dat gewoon te duur.