soms helpt het om weer even een paar rij-lessen te nemen.

mijn man is rij-instructeur en hij heeft regelmatig mensen met rij-angst,.
na een paar x rijden is het vaak al een heel stuk beter.
13 jaar geleden
Dat hangt er helemaal van af waar die angst vandaan komt.
Ik was de laatste tijd ook niet helemaal zeker in de auto. Ik reed te weinig en zocht af en toe uitvluchten om niet te hoeven rijden.
Nu heb ik ook zo'n beroemde routevriend (een tomtom) en ik merk dat IK daardoor prettiger rijdt, net of er iemand naast je zit of zo....
en als het druk is en ik denk even, o jé waar moet ik heen, ben ik nu veel meer ontspannen, ik rijdt gewoon die stem achterna
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat lijkt mij ook. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
totdat de tomtom zich een ke
er vergist en je het even zelf moet oplossen. totaal niet meer wetend waar ze zijn, zie ik zulke tomtom rijders iedere dag de meest gevaarlijke situaties veroorzaken. Lijkt mij dus niet de beste oplossing
amigo
13 jaar geleden
JJ90 daar heb je zeker een punt, maar ook vóór de tomtom kende ik mensen die geen idee hadden waar ze waren als ze op weg waren met de auto. Ik heb al ruim 20 jaar zonder moeten doen dus ONDANKS de tomtom kijk ik ook altijd nog even op een kaart of routeplanner zodat ik in ieder geval weet in welk deel van nederland ik ben. Dat is natuurlijk een kwestie van eigen keuze. Mij helpt hij gewoon in de split second beslissing: is het nou hierin of de volgende?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wil ook zeker niet iedereen over 1 kam scheeren! Ik probeer alleen duidelijk te maken dat het soms van kwaad tot ergen kan lijden. Je moet immers zelf altijd blijven nadenken en kijken hoe de situatie ter plekken is! En nooit blindelinks op je navigatie vertrouwen. Het was verder geen aanval op je antwoord maar meer bedoeld al toevoeging! Had het mischien anders moeten formuleren.
amigo
13 jaar geleden
geen zorg, ik had het niet als aanval gezien. Het was juist wel een aardige toevoeging want ik denk ook wel dat ik een uitzondering ben dat ik een route thuis altijd even nakijk
Een paar rijlessen kunnen je helpen. Er zijn rijscholen die speciaal daarop gerichte lessen aanbieden voor mensen die al een rijbewijs hebben. Ik zou eens de sites van verschillende rijscholen raadplegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je het rijbewijs al hebt of dat je nog lest?
Moeilijk om daar zo maar in het algemeen een antwoord op te geven zonder jou of je gedrag in de auto of in het verkeer te kennen.
Vaak zijn (kleine) aanwijzingen al een duw in de goede richting om het vertrouwen (weer) terug te krijgen. Vaak heeft het verkrijgen van meer zekerheid te maken met net even verder vooruit te kijken, zodat je meer tijd hebt om op bepaalde verkeerssituaties te kunnen reageren. Probeer situaties die je angst inboezemen in ieder geval niet te vermijden, maar rijd deze b.v. op rustige momenten -al dan niet- met iemand die je vertrouwt en rust geeft. Bouw dit langzaam uit / op zodra je merkt dat je meer vertrouwen krijgt in jezelf.
Of je nu lest of je rijbewijs al hebt, in beide gevallen is het vaak een kwestie van herhalen. Bij rijlessen: vraag het je rij-instructeur. Bij het bezit van je rijbewijs heb je aan onderstaande linken misschien ook nog wat:

http://www.autorij-instructie.nl/?p=313
of
http://www.autorij-instructie.nl/?p=3614
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt rijscholen die mensen in dienst hebben voor mensen met rijangst! Misscien is dat wat voor jou
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nooit te beloven:

Ik train zelf ook in rijangst begeleiding en werk vaak i.c.m.
psycholoog kijk eens op de www.bovag.nl

Vraag vooral of er veel ervaring is.

Als er veel vragen worden gesteld dan is dat doorgaans beter als de instructeur veel verteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het angst om het niet kunnen vinden van een route? oplossing: een tomtom

Is het angst omdat je het verkeer te druk vindt?
oplossing: neem een paar lessen die daarop zijn gericht

Is het angst omdat je het schakelen niet onder de knie krijgt?
oplossing: rij in een automaat

Is het angst omdat je moeite hebt met de theorie?
oplossing: kijk of iemand mèt jou samen de vragen en de situaties wil doornemen

Is het angst omdat je reactievermogen niet snel genoeg is?
oplossing: laat je ogen eens testen

Is het angst dat je klam van het zweet instapt?
tip: praat dan eens met een psycholoog waar die angst vandaan komt.

Bij een goede rijschool kunnen de instructeurs je begripvol begeleiden.
Geloof ook in jezelf!

Succes!!!