Taxichauffeurs hoeven niet altijd een gordel te dragen, waarom is dit?

Taxichauffeurs hoeven geen autogordel te dragen indien zij passagiers in de taxi hebben of binnen de bebouwde kom van hun standplaats rijden. Zonder passagiers en buiten de bebouwde kom moeten ze hem wel dragen, de vrijstelling geldt uiteraard niet voor de passagiers.

Waarom is dit? Is dat omdat taxichauffeurs geoefend zijn of is het voor de veiligheid als de passagiers iets van plan zijn? Als dit zo is, is het risico dat de taxicahauffeur iets overkomt door de passagiers dan groter dan een ongeluk in het verkeer?

Ik heb geen idee.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
28.7K

Het beste antwoord

In sommige gevallen zijn taxichauffeurs vrijgesteld van het gebruik van de autogordel tijdens het taxivervoer.

Voor taxichauffeurs gold in het RVV 1990 al een vrijstelling van het gebruik van de autogordel tijdens taxivervoer. In verband met het risico van overvallen door passagiers moet een taxichauffeur het voertuig snel kunnen verlaten.

In het geval er géén passagiers worden vervoerd, geldt de vrijstelling daarom ook niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het heeft deels te maken met veiligheid zoals je al aangeeft.

Het heeft ook deels te maken met bewegingsvrijheid. Acht uur in een auto zitten is al geen pretje. Zit je ook nog eens ingesnoerd, kun je lichamelijke klachten krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me volledig aan bij mijn voorganger...

Met de kleine aanvulling dat het vooral om de eigen veiligheid van de chauffeur gaat. De Taxichauffeur heeft dan een grotere kans om te vluchten als er iets gebeurd...

Misschien genant, maar iedereen die opgeleid worden om een ander tot dienst te zijn. Of die in het kader van BHV, worden opgeleid leren als eerste (...) Denk eerst aan je eigen veiligheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het onder chauffeur valt, de bus chauffeur hoeft ook geen gordel om.
deels veiligheid. buiten de beboude kom moeten ze de gordel wel om, of bij lange ritten.
maar van deur tot deur met maar een paar kilometer is het dus niet verplicht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet helemaal, als ze een lange rit of buiten de bebouwde kom rijden met passagiers hoeven ze hun gordel niet om.
Veiligheid... Het niet dragen van de gordel weegt op tegen de onveiligheid om de chauffeur te wurgen, en dat heeft de wetgever zo bepaald... Maar zonder passagier in de auto is de chauffeur net zo strafbaar zonder gordel als elke andere autorijder... Ik ben zelf onlangs taxichauffeur geworden, dus ik kan het weten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat ze steeds in en uit moeten stappen