is het slecht om in de derde versnelling om een rotonde te rijden?

ik schakel meestal niet terug naar zn 2 (tenzij ik moet wachten, afremmen of stoppen natuurlijk) maar als ik door kan rijden doe ik dat in zn 3, omdat ik denk dat zoveel schakelen niet goed is. en hier in de wijk zijn echt heeeel veel rotondes dus ik wil zoveel mogelijk schakelen vermijden. maar is dit nu slecht voor de auto om eigenlijk elke rotonde in zn 3 te rijden? (ik neem hem dan met ongeveer 25 km per uur)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
9.8K

Antwoorden (4)

als je motor niet staat te bonken en te doen ( onder de 1200 Rpm ) zakt is er niks aan de hand. als je een diesel hebt al helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je auto zich normaal gedraagt is het geen probleem.
je kan natuurlijk altijd nog een automaat kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slecht voor de auto / motor is het niet zolang je merkt dat de motor géén ondertoeren maakt. Dan kan dit een nadelige invloed hebben op de (volledige) verbranding van de brandstof en eventuele vervuiling van de katalysator. Vooral bij versnellen bij verlaten van de rotonde (milieu)
Dat het (tijdens de rijles) standaard wel wordt aangeleerd komt omdat je jezelf dan de rust en tijd gunt om je positie te kiezen en adequaat op het overige verkeer te kunnen reageren. Vervolgens heb je bij verlaten van de rotonde weer voldoende trekkracht -in de tweede versnelling- om snelheid te maken en met de verkeersstroom mee te rijden.
Bij een minirotonde zal de auto in de derde versnelling eerder 'bokken' / schokken dan op een grotere rotonde, alhoewel dit zal afhangen van je snelheid en het type auto / motor dan je hebt. De motor zal gaan schokken zodra de toeren van de motor rondom dat van het stationair toerental komt.
Meest belangrijke op en om een rotonde is en blijft dat je voldoende langzaam / snel rijdt om deze goed en veilig te kunnen ronden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geleerd een bocht of rotonde in die versnelling te nemen, waarmee je:
a) grip hebt op de weg en niet 'glijdt' (met ingetrapte koppeling of te hoge versnelling).
b) snel op een situatie kan inspelen (daarbij hoort dus ook vlot wegrijden; in een te hoge versnelling kan dat niet).

Nu komt deze wijsheid uit een tijd dat men niet 50 in z'n 5 'moet' rijden voor een beter millieu, maar uit een verkeertechnisch inzicht.... daarmee spaar ik meer dan een beetje CO2.

Als je snelheid groot genoeg is, is de derde versnelling dus passend voor die rotonde. Bij lagere snelheden ben je met de tweede versnelling beter aangepast. Slecht is het alleen als je dus te langzaam bent om uit een bepaalde versnelling te versnellen.