Hoelang heeft het in het verleden geduurd voor dat alle autokentekens op waren en hebben we een ander soort nummerplaat al gehad?

En dan bedoel ik de gele met zwarte cijfers hebben we voor de vorige serie nummer platen al een keer gewisseld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

In 1951 is in Nederland een centrale kentekenregistratie ingevoerd, wat de controle van de voertuigen vereenvoudigde. Tot die tijd gold een registratie per provincie. In eerste instantie had je blauwe nummerplaten met witte letters en cijfers. Half 1978 zijn de gele kentekenplaten met zwarte letters en cijfers -in verschillende combinaties- ingevoerd. Met de huidige combinatie van cijfers en letters moeten we naar verwachting ongeveer weer 20 jaar voort kunnen (2008 - 2028)

Periode: 1951 – 1965, eerste afgifte: ND-00-01

Periode: 1973 – 1978, eerste afgifte: 00-AD-01

Periode: 1978 – 1991, eerste afgifte: DB-01-BB

Periode: 1999 – 2008, eerste afgifte: 01-DB-BB

Periode: 2008 - heden, eerste afgifte: 01-GBB-1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"In Nederland had de kentekenplaat van 1951 tot en met 2004 een zesdelige combinatie van cijfers en letters, verdeeld in drie groepen van twee (bijvoorbeeld DK-66-24). Vanaf 2007 is er voor het eerst een combinatie verschenen van achtereenvolgens twee cijfers, drie letters en één cijfer (34-ABC-5). Op 19 mei 2008 werd deze combinatie ook ingevoerd voor auto's in particulier bezit. Zie verder Nederlands kenteken voor de combinaties.

Van 1905 tot en met 1951 kon in Nederland aan de hand van het kenteken afgeleid worden uit welke provincie de auto afkomstig was. Sinds 1951 is de cijfer-lettercombinatie in Nederland echter onafhankelijk van de plaats waar de eigenaar woont (in tegenstelling tot Duitsland en Frankrijk waar de herkomst te traceren is)."

Dus voor 1951 was de kentekenplaten zoals we die nu zien er nog niet. En sinds 2007/2008 is er ook een aanpassing gemaakt in de nieuwe kentekenplaten, waardoor er weer ontzettend veel nieuwe combinaties mogelijk zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
"Tot 1951 had elke provincie 1 of 2 vaste letters, gevolgd door maximaal 5 cijfers."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
o ja we hadden eerst ik dacht zwart of heel donkerblauw met witte letter. er zijn heelveel combinatie geweest voor we op de huidige nieuwe combinatie kwamen. Kijk maar eens op onderstaand