Kan het kwaad dat er op mijn dashboard het reparatietekentje gaat branden (zie toelichting)?

Ik heb gisteren pech gehad met mijn wagen. Het oliedruklichtje op mijn dashboard ging branden, Direct de wagen aan de kant gezet en de ANWB gebeld. Heeft de wagen geinspecteerden kwam tot de conclusie dat het om de koelvloeistof ging. De olie was in orde. Hij heeft wat stekkertjes losgehaald en daarna de wagen weer gestart en toen was het oliedruklampje weg, maar het lampje van de uitlaatgaswaarschuwing brande nu. Volgens hem kon dit geen kwaad en aangezien we langs de drukke A15 stonden vond hij het verstandiger de wagen eerst veilig te zetten. Zelf gereden en op een parkeerplaats heeft de ANWB mijn wagen bekeken en er was niets aan de hand (wel koelvloeistof bijvullen dus). Nu zag ik toen ik vanochtend wagen wilde starten het "reparatietekentje" voor 2 seconden branden. Tijdens het rijden geen spoor meer van te zien en de wagen rijdt gewoon goed nu. Kan dat reparatietekentje kwaad? Ik heb de wagen pas 2 weken en ik heb er nooit op gelet of dit nu wel of niet brandde.

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat om een VW polo uit 2003. Het "reparatietekentje" zit rechtonder in mijn dashboard bij de dagteller en is een digitaal tekentje, dus heeft geen kleurtje van belangrijkheid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Alles wat rood is kan direct kwaad alle oranje/gele lampjes geven aan dat er geen direct gevaar is maar je er wel zo snel mogelijk naar moet kijken.
Oliedruk is altijd rood en moet je direct je motor uitzetten. Het betreft oliedruk dus ook als je oliepeil goed is kan de oliepomp defect zijn of af en toe haperen.
Vaak blijven de lampjes van "check engine" even branden omdat ze een paar test uitvoeren als de auto gestart wordt.
Je hebt de auto pas 2 weken als er nog garantie opzit zou ik in ieder geval even langs de garage gaan en zeggen dat het oliedruklampje ging branden. Dan heb je daar in ieder geval geen twist over als er straks een groot probleem is en zij zeggen dat je doorgereden hebt terwijl de oliedruk niet niet goed was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan zijn dat je even de boordcomputer moet laten resetten om een foutmelding te verwijderen (eerdere pechgeval).
Het kan ook zo zijn dat het korte branden van het lampje gebeurt tijdens een interne test van allerlei systemen in je auto.
Als deze in orde zijn bevonden gaat het lampje automatisch uit.
Dit moet makkelijk in een instructieboek te vinden zijn.

Breidt anders de vraag uit met merk en type van je auto, wellicht dat er dan meer reacties volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tijdens het starten van de auto brand dit lampje bij bijna iedere auto even.alles wordt dan gecheckt. Als het lampje uit is gegaan is er geen bijzondere storing. De oude foutmelding zal nog wel op de computer staan maar daar hoef je je geen zorgen over te maken. Uitlezen of naar de garage hoeft alleen als er een lampje blijvend blijft oplichten.