Heeft 't *veel* zin winterbanden aan te schaffen?

Wordt 't dit jaar een 'sneeuwwinter'?
Het is niet verplicht in Nederland, maar wordt wel gehyped. Is 't niet vooral commercie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Aangetoond is dat winterbanden een stuk veiliger zijn dan zomer, of allround banden.
Of het dit jaar weer een sneeuwwinter word, is afwachten, maar vanuit veiligheidsoogpunt zijn winterbanden aan te bevelen.
Maar in alle gevallen geld, een winterband staat niet gelijk aan je rijgedrag.
Pas je deze niet aan, dan heeft zowel een zomer of winterband weinig zin.

Toegevoegd na 54 minuten:
Op verzoek bron toegevoegd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Aangetoond is dat winterbanden een stuk veiliger zijn dan zomer"
Heb je daar ook een (onderzoek)bron voor?
(Anders dan dat 't alleen sneeuw/ijs betreft.)

Andere antwoorden (8)

Ook bij nat wegdek heb je meer grip ik vindt het wel zinvol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij temperaturen beneden de 7 graden Celsius presteert de winterband beter dan een zomerband ( normale band). Dus ook al komt er geen sneeuw, in de winter periode bewijst een winterband toch zijn nut.

Rubber wordt bij lagere temperaturen harder en dan is een optimale aanpassing van de band aan het wegdek niet meer mogelijk.
Bij banden tot 190 km/u ligt dit punt bij ca. 7°C, dus boven het vriespunt!
Door een aangepaste rubbersamenstelling is dit punt voor winterbanden verschoven naar zeer lage temperaturen.
Het rubber blijft soepel en zorgt voor een
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Zorgt voor een... Wat? De zin stopt ineens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...betere grip?
Het heeft uiteraard zin om in de winter op winterbanden te rijden. Vooral als de weersomstandigheden bar worden. Maar zou je het doen? Ik vind dat als je voor je werk (of andere verplichting) dagelijks de weg op MOET, je het zou moeten doen. Maar als dat niet het geval is en je hebt de keuze om te gaan lopen, het OV te nemen of gewoon thuis te blijven, dan zou ik geen winterbanden nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De samenstelling van het rubber is anders winterbanden zijn zachter en deze geeft dus zelfs in de winter het nodige comfort . Als je naar het buitenland afreist is het in veel landen verplicht om op winterbanden te rijden.Voor de
Aansprakelijkheid

Het niet gebruiken van winterbanden in winterse omstandigheden kan in het buitenland reden zijn voor een boete, strafrechtelijke vervolging en (mede) aansprakelijkheid voor ongevallen. Het niet gebruiken van winterbanden kan leiden tot (mede) aansprakelijkheid voor ongevallen omdat de bestuurder van een auto op zomer­ban­den minder goed kan reageren op onverwachte situaties. Er is immers minder grip op de weg en hierdoor is de remweg langer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het heeft zeker zin! je hebt meer grip op de weg. in somige landen is het zelfs al verplicht.het zou zeker niet verkeerd zijn als dat in nederland ook zou gebeuren. zeker met zo'n winter als afgelopen jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb nog nooid die dingen aangeschaft, en veel mensen in mijn omgeving ook niet.

zelf pas ik mijn rijstijl aan, en dat is voorlopig genoeg. als je auto dan ook nog is voorzien van tractie control en ABS...

maarja woon je in een gebied ( of heb je een steile oprit ) met veel heuvels en vedder geen tractie contol of ABS, dan kan het geen kwaad:)

ik ben het met je eens dat er veel comercieel gezijk aanzit. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf ervaren wat het verschil is tussen zomer en winterbanden. Zodra de temperatuur onder de 5 graden komt is het zeker te merken aan het rijgedrag van de auto.
De rubber van de zomerbanden is gewoonweg te hard bij koude temperaturen en je profiel is er niet voor gemaakt om sneeuw snel te lossen. Je remweg wordt dan veel langer en je slipt sneller. (Ben zelf op weg naar de bandenspecialist toen ternauwernood aan een ongeluk ontsnapt, geen grap)

Winterbanden zijn zachter bij koude temperaturen en ze hebben een beter profiel voor deze omstandigheden. Ze lossen de sneeuw en andere rommel veel beter.
Bij het wegrijden bij die bandenspecialist was het direct merkbaar dat ik veel meer grip had. (de weg had nog altijd dezelfde conditie)

Ga je de grens over is het gewoonweg verplicht. In Duitsland is het ook voor de Nederlandse auto verplicht om winterbanden te gebruiken.

En nee, gezien de ongelukken en drukte op de weg vindt ik het niet alleen maar commercie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt bij winters weer dan wel meer grip.
Ik merk duidelijk verschil als ik in de auto (met winterbanden) van mijn man rijd 's winters. Ik raad ze wel aan; prettig rijden bij sneeuw en gladheid, zeker op stadsweggetjes van die gladde stenen.