Hoe werkt dit technologische snufje in een auto?

En óf het werkt, want misschien is het allemaal dikke onzin, ik stel mijn vraag naar aanleiding van de film 'Die Hard 4.0' dus het kan best zijn dat er redelijk wat 'Hollywood' aan de film is toegevoegd.

Het gaat hierom, op een gegeven moment breken de hoofdrolspelers in in een auto. Ik geloof dat het een Mercedes of een BMW is, maar daar gaat het niet om.

Het alarm gaat af, en omdat ze geen sleutels hebben om de auto te starten, drukt één ervan op een sos-knopje. Hiermee wordt verbinding gemaakt met een alarmcentrale welke de plaats en de positie van de auto herkend.
Dat begrijp ik, en ik kan me ook wel voorstellen hoe dat technisch werkt. Waar ik alleen niet helemaal uitkom is dat de mevrouw aan de andere kant van de lijn op afstand de auto kan starten zonder sleutels e.d. nadat de hoofdrolspeler in de film een verhaaltje heeft opgehangen van 'sleutels verloren, hartaanval etc.'

Waar ik nu niet bijkan is het volgende; is het technisch mogelijk om een auto op afstand vanuit een alarmcentrale te starten, en zo ja, hoe werkt die techniek en wat voor naam heeft het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
Kimath
13 jaar geleden
Wat ik ook wel knap vind aan die film, op dat moment in de film ligt alle communicatie eruit, gsm, vaste telefoon, internet etc.
Maar ze kunnen nog wel gebeld worden door die mevrouw van de alarmcentrale die daar blijkbaar nog gewoon aan het werk is.
Hoe kan dat dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha ja, da's een goeie Kimath! Ik had me er ook al over verbaast, maar ach, 'net als in de film' zullen we maar zeggen. ;)

Het beste antwoord

Gepantserde voertuigen (waardetransporten etc)
hebben een motorstop die de centrale al of niet na een alarm van de chauffeur kan in/uit schakelen.
Aan de hand van de eerder ingegeven code van de positie waar het voertuig zich bevindt kan de alarmcentrale
beslissen om de motor uit te zetten.
Dat systeem is al tientallen jaren oud.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Meer en meer apparaten hebben tegenwoordig een zogenaamde 'kill-switch'. Zo kan bijvoorbeeld een gestolen apparaat gedisabled worden (denk maar aan een telefoon (iPone, W7-phone, etc), Playstation, BluRay player, maar net zo goed een auto). Bij een Playstation ed kan men (op den duur) een apparaat uitzetten als er telkens illegale software wordt geladen of de landcode niet juist is.

Enige voorwaarde: dat apparaat staat in verbinding met een centrale (WLAN, GSM, netwerk, ...). Bij een auto wordt zou dat dus in principe ook kunnen. Als in NL iedereen verplicht wordt met een GPS-kastje voor de snelwegtol bij zich heeft, zou je in die auto's ook een 'kill-switch' kunnen inbouwen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is mogelijk en er bestaan alarmsystemen waarbij je met een druk op de a.b. een knop inrukt voor het starten.
Er een inbelsysteem opmaken en het moet mogelijk zijn. Of het al toe wordt gepast weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou wel mogelijk zijn. Die beller op afstand kan signaal sturen ( via radio frequentie, denk bijvoorbeeld aan r/c voertuigjes). En zo zou ook waarschijnlijk een knop kunnen omdraaien..

Groetjes