Aan welke eisen moet je vliegticket voldoen?

Volgende week vertrekken wij op vakantie. Nu staat er op mijn ticket maar 1 van mijn 3 voorletters vermeld. En weet ik dat een kennis in dit zelfde geval niet mocht inchecken. De reisorganisatie heeft aangegeven dat maar 1 voorletter geen enkel probleem is, ook al komt dit niet volledig overeen met wat er op mijn id staat. Moet ik nu toch moeilijk gaan doen bij de reisorganisatie en een nieuw ticket eisen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
2.2K

Antwoorden (7)

Volgens mij mag er geen letter ontbreken van je naam. Mijn reisbureau wil altijd alle letters nauwkeurig weten omdat het anders niet overeenkomt met je paspoort of ID kaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laatste keer dat ik met vakantie ging (eind augustus, naar Griekenland) waren de eisen: volledige eerste voornaam (dus niet alleen een voorletter) en achternaam zoals in het paspoort vermeld.

Voor vrouwen is dat overigens dus de meisjesnaam, niet de eventuele aangenomen achternaam van hun partner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laatste jaren ook nog? Ze zijn daar veel strenger in geworden, ik zou het risico niet meer nemen. Ik ken namelijk mensen die wél geweigerd werden, ook al stond er keurig 'e/v ' in het paspoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je getrouwde naam staat niet in je paspoort. Er staat in je paspoort hoe je echtgenoot heet, via de vermelding 'e/v '. Dat is iets heel anders. Daaruit blijkt niet of je de naam van je echtgenoot hebt aangenomen. Belangrijker nog is dat door de naam van je echtgenoot 'aan te nemen', wettelijk gezien je naam niet verandert. Je mag de naam van je echtgenoot *gebruiken* (niet in alle gevallen) maar dat *is* niet jouw naam. Gevoelsmatig natuurlijk wel, maar juridisch gezien niet. Als je vliegt, moet je je eigen naam, dus je meisjesnaam gebruiken. Is het jou gelukt om op je getrouwde naam te vliegen, dan is dat puur mazzel. Van mij mag je dat blijven proberen, maar het is slecht advies om aan anderen te geven. Je kunt hiermee namelijk daadwerkelijk geweigerd worden. En hoe vaak jij ook geluk hebt, het is voor die ander toch verdomd vervelend als ze niet kan inchecken of wordt tegengehouden bij de gate.
Nee hoor, 1 letter is genoeg.

Ik heb net online weer wat tickets aangeschaft naar verschillende bestemmingen en ze vroegen alleen de eerste voornaam ipv alle twee.

Wel moet de naam kloppen... Ooit heeft een organisatie in Zweden voor mij een ticket geregeld. Aangezien onze hele correspondentie per email liep, die ik altijd ondertekende met mijn roepnaam heeft zij het ticket op de roepnaam geboekt ipv de officiele eerste naam volgens het paspoort. Tja, dat heeft me toch een half uur vertraging opgeleverd omdat allemaal op te helderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem even contact op met de luchtvaartmaatschappij, die weten het zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb net even gekeken op mijn laatste ticket/instapkaart van vorige week en er staat achternaam direct gevolgd door de eerste officiële volledige voornaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je naam en achternaam moet overeenkomen met dat in je paspoort
een stoelnummer
een gatenummeje vliegnummer
hoeveelheid kg die je bij je heb in het vliegtuig.
en dat was het ongeveer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil zit hem in de luchtvaartmaatschappij, vlieg je met een vakantiecharter of een lijndienst? Bij charters geboekt via een touroperator volstaat de eerste voorletter en bij een lijndienst is de volledig eerste voornaam volgens paspoort nodig.