in welke tijd en in welk land en plaats vind je het noordenlicht op zijn best?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (5)

In ieder geval in de winter in de noordelijke landen.
Je moet echter wel geluk hebben. Ik heb in de winter van 2004 en 2006 een week doorgebracht in Lapland en helaas het Noorderlicht nog nooit zelf mogen aanschouwen.

December schijnt de beste periode te zijn.

Qua goede locatie: Ergens in de wildernis van Lapland met geen straatlantaarns in de buurt.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Aurora Borealis is een natuurfenomeen dat o.a. in Finland ervaren kan worden. De grootste kans het Noorderlicht waar te nemen, bestaat in Lapland. Maar een enkele keer is het ook mogelijk dit fenomeen in Helsinki te ervaren. De lichten verschijnen ongeveer 200 avonden per jaar, maar alleen met een heldere hemel zijn ze ook echt waar te nemen. Gemiddeld is het Noorderlicht in Lapland 2 keer per week te zien.

Volgens een oude Finse sage over het Noorderlicht wordt dit verschijnsel veroorzaakt door de staarten van de vossen die door de sneeuw slaan. De wetenschappelijke verklaring vertelt ons dat het Noorderlicht feitelijk wordt gevormd door geladen deeltjes die door stromingen van de zon de dampkring raken. In werkelijkheid speelt het fenomeen zich af op zo’n 100 km
hoogte. Het oog neemt dit waar als verschillende lichtbundels die door de hemel schieten. De kleur verandert daarbij voortdurend. De meest voorkomende kleuren zijn geel en groen, maar ook rode lichten worden waargenomen. Tot op heden is nog geen verklaring gevonden voor het verschil in kleur."

http://www.alleinformatie.nl/34/noorderlicht-lapland/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de Noord- of Zuidpool zie je het het best

Het poollicht (of noorderlicht of zuiderlicht) hangt samen met uitbarstingen (protuberansen) op de zon, waarbij grote hoeveelheden geladen deeltjes het heelal in geslingerd worden. Het aardmagnetisch veld zorgt ervoor dat de deeltjesstroom in de omgeving van de aarde wordt afgebogen en in de buurt van de Noord- en Zuidpool met verhoogde snelheid de atmosfeer binnendringt. De van de zon afkomstige deeltjes bevatten veel energie, die in de bovenste kilometers van de atmosfeer door botsingen wordt overgedragen op zuurstof- en stikstofatomen. Die energie komt uiteindelijk weer vrij en wordt op 80 tot 1000 kilometer hoogte uitgestraald in de vorm van het kleurrijke poollicht.

Dan sta je er zo goed als recht onder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(Bijna) alle prachtige foto's van het Noorderlicht, die ik gezien heb, zijn gemaakt in Alaska, dus ik denk, dat je daarheen af moet reizen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet het alleen bij donker bij de noordpool, dus richting de noordpool in de winter heb je de grootste kans. Ik heb het zelf gezien op IJsland (ook een keer eind augustus) en vanuit het vliegtuig naar de VS.
Het heeft (zoals boven beschreven) te maken met zonne-activiteit, ik weet niet hoe groot die de laatste tijd is. Ook wel eens in Nederland gezien (ergens begin jaren negentig), maar dat was uitzonderlijk.

Toegevoegd na 2 dagen:
Overigens is het trefwoord hier verkeerd: kijk ook eens op noorderlicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groenland is een van de beste plekken om het noorderlicht te bekijken.