Heeft er iemand tips tegen vakantiestress

Ieder jaar hetzelfde liedje, mijn man wil perse ver op vakantie, ik geef er niet veel om. Maar het regelen valt allemaal op mijn schouders omdat ik minder werk. Op zich niet zo erg maar daardoor ga ik altijd met een gestresst gevoel met vakantie waarbij ik de eerste dagen echt moet omschakelen. Wie heeft er tips om mij hiervan af te helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Een oplossing die heel simpel en ook moeilijk tegelijk is: met je aandacht in het nu zijn. Tijdens het inpakken en regelen al regelmatig een kort momentje nemen om te mediteren, yoga te doen etc.
Tíjdens het inpakken zelf ook met dát moment bezig zijn: dus als je kleren in een tas staat te duwen, even echt met je aandacht dáárbij zijn, en niet bij wat je over 5 minuten gaat doen. Als je straks naar de winkel moet, hoef je daar nu niet al de hele tijd met je hoofd bij te zitten, je kan nu immers toch niet dingen in je winkelmandje stoppen of ernaar toe fietsen/rijden.
Natuurlijk is het handig vantevoren te bedenken wat je straks moet kopen, wat er allemaal nog gedaan moet worden, maar schrijf dat gewoon allemaal op, en laat het dan gewoon even met rust tot het moment dat je het echt gaat doen.
Aandacht bij je lichaam houden, kan ook goed helpen om wat minder snel gestressed te raken. Van binnenuit je handen voelen bijvoorbeeld, of met je aandacht je adem voelen.

En als je eenmaal op vakantie bent, geldt eigenlijk hetzelfde. Het regelen en inpakken is dan al verleden tijd, dus je wint niks door daar weer de hele tijd aan te denken.
En de hele tijd denken aan wat je morgen gaat doen, is eigenlijk zonde omdat het je afleidt van wat je vandaag doet, waardoor je minder geniet van het moment.
Natuurlijk kán je nu gaan bedenken hoe je het morgen gaat doen, maar kies er dan bewust voor om dat te gaan bedenken, en blijf er niet de hele tijd mee bezig.

Ga lekker rustige dingen doen de eerste dagen, mediteer een beetje, en doe af en toe dat wat je doet met volle aandacht bij je lichaam (dus als je loopt: niet na gaan denken, maar alleen voelen hoe de grond onder je voeten aanvoelt; als je groente snijdt, voelen hoe de beweging van je hand voelt).

Ook als je helemaal in het moment zit, kan je nog spanning hebben, opgeslagen spanning in je lijf gaat niet altijd automatisch weg. Gemasseerd worden kan spanning weghalen, lekker douchen ontspant ook. En voel waar jouw lichaam behoefte aan heeft: lekker rustig aandoen of juist even flink bewegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal het eens gaan proberen

Andere antwoorden (4)

Ga pas enkele dagen nadat hij klaar is met werken weg; Dan hebben jullie samen tijd de l;aatste dingen te rgeelen

Begin met het maken van een checklist van de dingen die gedaan moeten worden. Dan ben je je niet continue aan het afvragen wat je vergeet; Dit vermidnert de stress aanzienlijk: Als elk punt een kruisje heeft, is het klaar en kan je weg. Je man kan helpen de lijst te maken, en je kan hem individuele klusjes geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt heel vaak voor.
Om te beginnen zou je kunnen afspreken met jouw man dat hij de ene keer, maar jij de andere keer de vakantiebestemming bepaalt.
Hij wil perse ver weg. Maar hij mag ook best rekening met jou houden.

Als hij een vakantie wil, waar heel veel voor geregeld moet worden, zal hij daarin ook zijn deel moeten hebben.
Je moet echt eens afspreken hoe de taakverdeling
zal zijn. Weet hij wel hoe gestresst jij er van raakt?

Verder: lijstjes maken en die afvinken.
Eventueel op het lijstje al aangeven wie wat doet.
En dan ga jij je ook niet meer druk maken om de dingen die jouw man zou doen.

Niet meteen na het werk vertrekken.
Bijna iedereen die werkt heeft een paar dagen nodig om om te schakelen. Als jij daaraan behoefte hebt, dan moet jouw man zich daarin schikken, net zoals jij je schikt in een verre vakantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vakantie staat hoog op de lijst van stressgevende situaties.
Je verlaat je dagelijkse routine, en je moet je voorbereiden op een grotendeels onbekende situatie.
Vakantie wordt alleen leuk wanneer iedereen die meegaat er ook bij betrokken is. Het is immers een gemeenschappelijk belang.
Je zou weg moeten uit de situatie dat jij alleen voor alles verantwoordelijk bent.
Bijvoorbeeld: vertrek een dag later, en laat iedereen zijn eigen vakantie-dingetjes regelen, thuis, op de dag vóór het vertrek.
Auto in orde, speelgoedjes klaar, favoriete kleertjes uitgezocht, wat willen we eten onderweg?
Allemaal saampies doen. Niet allenig.
Build a team!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1. Is het ivm werk echt niet handig als je partner moet helpen met inpakken en regelen, laat dan je partner wél helpen met het maken van een lijst van wat er allemaal gedaan en ingepakt moet worden. Qua hoeveelheid tijd maakt dit voor je partner niet zo heel veel uit, terwijl het jouw gevoel van overal in je eentje voor verantwoordelijk te zijn wel sterk kan verminderen.
probeer er niet teveel aan te denken. Als je er aan denkt denk er dan positief over. Neem een goed boek mee. Verheug je erop om dat te gaan lezen. Ga lekker veel shoppen. Heplt echt