Hoe kan ik leren om andermans spullen zonder bijgedachten te gebruiken op mijn vakantie?

We gaan binnenkort op vakantie in een vakantiehuis waar o.a. linnen- en beddengoed zijn inbegrepen. Dit is niet de eerste keer op een vakantie-adres van ons, maar voorheen sleepte ik altijd mijn eigen handdoeken, theedoeken, pannen, potten, en beddengoed mee , omdat ik nu eenmaal niet weet wat er is uitgevreten met wat er in het huis(je) aanwezig is/was.

Dit brengt voor mij altijd een boel stress met zich mee, en ditmaal wil ik eigenlijk wel gewoon een keer gebruik maken van de daar aanwezige faciliteiten en wat meer ontspannen wat dat betreft.

Ondanks dat ik nu een keer dapper wil zijn kan ik er nu al wel tegenop zien om straks andersmans spullen te moeten gebruiken.

Hoe kom ik hier vanaf, en kan ik ook eens een relaxte vakantie houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vakantie
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om deze reden ga ik oa niet op vakantie.
Ik ben zo vies van huisjes en hotelkamers dat ik me doodongelukkig voel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat je dit serieus bedoelt, want ik maak ook altijd eerst alles schoon voordat we uberhaupt nog maar de rest uit de auto halen :-/ Schoonmaakkosten betalen we vaak voor niets want ik laat het meestal nog schoner achter dan dat we er in zijn gekomen. Lastig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pfff wat heb jij een zwaar leven als je dat zo alles na denkt. dan kun je dus ook niks meer eten. je weet dus niet wie de groenten in de supermarkt geoogst hebben. (ik heb vroeger tomaten/peultjes/aardbeien/bosbessen geplukt, geloof me, dat wíl je niet weten...) je weet niet wie de beesten geslacht heeft, wie er met zijn snotneus boven de dropjes heeft gehangen toen deze in de zakjes gingen. (een vriendin van me is ooit in zo'n fabriek geweest. er werkten vooral mensen met een geestelijke beperking die echt niet in de gaten hadden wat er allemaal uit hun neus en mond hing. paneermeel.. beschimmelde broden gaan erin..
dan is zo'n lakentje waar iemand anders ooit op gelegen heeft echt nog niet zo erg, in een wasmachine op 60 graden wordt het echt goed schoon.

Het beste antwoord

Helemaal niet gek hoor, ik heb het ook. Stoffen banken, vloerbedekking en bedden zijn voor mij een gruwel. Alles wat je af kunt wassen ok, dat geloof ik wel. Ik was wel de pannen enzo af voor ik ze gebruik en heb het liefst een huisje met vaatwasser. Schoon is wel schoon in mijn geval.

Alles even in de vaatwasser en dan gebruik ik het gewoon. WC krijgt een beurt en de bank en vloer ook. Bed gaat gewassen lakenpakket op, maar voor de vloerbedekking neem ik altijd slippers oid mee.

Maak het de eerste dag zo schoon dat jij je er lekker bij voelt, dan heb je een ontspannender vakantie. En laat dan ook de boel de boel, bezemschoon is niet meer dan dat, dweilen hoeft echt niet meer dan (als je vertrekt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Verstand op nul, blik op oneindig en genieten maar. Als er niet goed voor de spullen is gezorgd zou het huisje uiteindelijk niet meer kunnen worden verhuurd vanwege klachten.
Ik zou trouwens zelf wel mijn eigen handdoeken, washandjes en beddelakens meenemen. Voor de rest lekker alles gebruiken wat in het huisje aanwezig is. Dat zou je in een hotel trouwens ook doen. Dan zou ik alleen persoonlijke spullen, kleren e.d. meenemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou alsnog je eigen linnengoed kunnen meenemen, en pannen die aanwezig zijn kunnen afwassen voor je ze gebruikt.
Als je het zelf een ernstige belemmering vindt, kun je misschien eens met je huisarts praten of er een (psychologische) behandeling is.
Fijne vakantie alvast!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe dat meestal zo, ik stel me de vraag;
"wat is het ergste wat er kan gebeuren als.............(vul maar in).....?"
Ik kom dan meestal tot de conclusie dat er niks is wat ik niet weer te boven zal komen ......;-).

Succes, bij mij helpt het vaak!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo is het! +
Vertrouw niet alleen op je zelf,maar voor de verandering ook eens op anderen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En daar zit hem de kern. Prima Koolmeesje!!!
Probeer het te relativeren.

Wat overkomt je als je je afdroogt met een handdoek die een ander gebruikt heeft, een pan waar een ander in gekookt heeft, enz. Wat zijn de gevolgen? Als alles gewassen en afgewassen is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja precies, maar iemand met smetvrees is niet meer voor redelijke argumenten vatbaar, ben ik bang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smetvrees , als dit het probleem is, moet door een specialist behandelt worden. Daar helpt 'redelijk'denken niet zomaar meer voor, dat is waar.
Smetvrees: het idee dat je besmet of ziek kunt worden door het aanraken van allerlei voorwerpen. Voorwerpen zitten immers vol van bacteriën en je kunt zo ziek worden!
Men is bijvoorbeeld obsessief over een bankstel waarop visite heeft gezeten. Zodra de visite is verdwenen, worden de voorwerpen die de visite heeft aangeraakt grondig schoongemaakt. Bestek wordt bij sommige patiënten met smetvrees niet eenmalig afgewassen, maar men wast borden en pannen meerdere malen.

Herken je dat ook?
Dan moet je daar echt hulp voor gaan zoeken, want dat is een stoornis.

Ik ken wel mensen die een beetje smetvrees hebben en knoppen bij stoplichten en zo vies vinden, maar die niet geblokkeerd worden in hun dagelijkse dingen.

Wat jij beschrijft begint daar toch wel op te lijken, want je hebt er duidelijk last van.

Beddengoed en linnengoed in zo'n huisje krijg je rechtstreeks van de wasserij, helemaal nog ingepakt in plastic, dus daar is niets mis mee. Je kunt zelfs best even bellen om dat te controleren.

Dat je pannen en bestek e.d. nog even wast, voor je ze gaat gebruiken en dat je de wc schoonmaakt voor gebruik vind ik ook niet raar.

Maar daar moet het wel bij blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het klinkt een beetje als een fobie.. en die zijn vaak goed te behandelen. zoek hulp bij een goede psycholoog en ik weet zeker dat je er snel geen zorgen meer om maakt. je zal altijd een fan van 'schoon' blijven maar je zult minder last hebben van de vraag wat er allemaal met bepaalde spullen is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon ervoor gaan, doen!
en gun jezelf de relaxtheid van 'zien wat ervan komt'.
ik wens je enorm veel sterkte, met dit avontuur.