Vliegen binnen de EU, hoelang van tevoren aanwezig zijn?

Hallo, a.s. Woensdag vertrekt mijn vlucht van Schiphol naar Londen om 7:00.

Ik ben op het moment van plan om de trein te nemen vanuit Alkmaar naar Schiphol. De vroegste trein rijd rond 5 uur, en komt aan op Schiphol rond 6 uur. Ik kan zo dus 1 uur van tevoren aanwezig op Schiphol.

Is dit genoeg tijd om de vlucht te pakken zonder dat het krap word?

P.S. Ik heb alleen handbagage en ik check online in.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vakantie
30.3K
tinus1969
4 jaar geleden
Dat is -ook met alleen handbagage en boarding pass thuis uitgeprint- krap. De bottle necks zijn namelijk de security check en paspoortcontrole. Houd er verder rekening mee, dat je bij vertrek van de G/H of hoog nummer van de D-pier een aardig stuk moet lopen (10-15 min vanaf de vertrekhal).
Aanvulling: je vliegt weliswaar 'binnen de EU', maar niet binnen de Schengenzone. Op zowel Schiphol als Londen passeer je paspoortcontrole.
Ritsuka
4 jaar geleden
Tip: ik verbleef in Ibis budget hotel. Vlakbij schiphol, en er rijd elke 20 min een pendelbus.
Ik ging dus avond ervoor al richting Schiphol.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Lees goed wat Tinus schreef, belangrijk!
En daarop nog een aanvulling:
Als het vliegtuig om 7 uur de lucht ingaat, gaat de gate misschien al open rond 6.15 uur en sluit de gate bijvoorbeeld al om 6.40 uur!
Een paar dagen geleden ben ik vanuit Barcelona naar Nederland gevlogen.
Het vliegtuig ging om 10 uur de lucht in, de gate ging open om 9.10 uur en sloot al om 9.35 uur!
Kortom, jouw plan niet uitvoeren.

Antwoorden (2)

In het algemeen kun je rekening houden met twee uur van tevoren inchecken voor Europese vluchten en drie uur voor intercontinentale vluchten.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Ben er idd gewoon 2 uur voor het vliegtuig de lucht ingaat!
Bordensteker
4 jaar geleden
Even wat onderbouwing geven:
“Hoe laat moet ik op Schiphol zijn?
Dat verschilt per vlucht en is afhankelijk van hoe laat de check-in balies van je luchtvaartmaatschappij openen. Houd in het algemeen rekening met 2 uur van tevoren inchecken voor Europese vluchten en 3 uur voor intercontinentale vluchten.”
Aldus Schiphol op https://www.schiphol.nl/nl/mijn-reisdag/vandaag
ronron1212
4 jaar geleden
@Bordersteker in de vraag staat al
Woensdag vertrekt mijn vlucht van Schiphol naar Londen om 7:00.
tinus1969
4 jaar geleden
@bordensterker, en vraagsteller geeft zelf aan geen incheckbalies nodig te hebben.
Als je online in gaat checken en alleen handbagage meeneemt dan is 1 uur voldoende. Kijk wel gelijk bij binnenkomst waar je moet zijn en ga gelijk naar de gate! Het zal wel krap worden maar het is mogelijk
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bordensteker
4 jaar geleden
De vraag eindigt met “Is dit genoeg tijd om de vlucht te pakken _zonder_ dat het krap wordt?”
Jouw antwoord eindigt met “Het zal wel krap worden maar het is mogelijk”. Het is dan dus een slecht plan. Voplgens de reisplanner van NS zijn de tijden 05:02 resp. 05:53. Dat valt niet tegen (je moet op Schiphol namelijk ook nog naar de goede vertrekhal lopen), maar het blijkt niet één trein, maar een overstapverbinding te zijn. In Zaandam moet vraagsteller ‘cross-platform’ overstappen vanuit trein 4019 naar trein 3317. De overstaptijd is 3 minuten.
Dan moeten ze dus in Zaandam liefst wel allebei op tijd zijn. De voortekenen lijken gunstig:
https://www.rijdendetreinen.nl/statistieken/trein/4019
https://www.rijdendetreinen.nl/statistieken/trein/3317 Maar je hebt dus wel 2 kansen op vertraging. @PaulF9 Wat is voor jouw vlucht volgens je luchtvaartmaatschappij, resp. volgens Schiphol de officiële aanbevolen tijd om aanwezig te zijn?
tinus1969
4 jaar geleden
Min. Zie ook mijn reactie bij de reacties.