Door de apartheid van het land. (na de VOC en het Brits Bewind.

De drie hoofdsteden van Zuid-Afrika zijn:

Pretoria (bestuurlijke macht)
Kaapstad (wetgevende macht)
Bloemfontein (rechterlijke macht)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Elke provincie heeft zijn eigen hoofdstad, dus dat zijn er 9.
Pretoria is de hoofdstad van het land.
Cape Town is de politieke hoofdstad, waar het parlement zit.
Bloemfontein is de juridische hoofdstad, waar het gerechtshof is gevestigd.
En het Constitutionele Hof zit in Johannesburg, dan kunnen we dat de onstitutionele hoofdstad noemen.
AWM
13 jaar geleden
Er is zoals in ieder land slechts 1 'echte' hoofdstad, dit is Johannesburg.
Net zoals in Nederland is ook in ZA het parlement niet gevestigd in de hoofdstad, wat voor veel buitenlanders niet te begrijpen is.
Dit is echter iets wat historisch zo gegroeid is, net als in Nederland.