Is een wietlucht in je tas een probleem voor de douane?

Mijn rugzak ruikt nog naar wiet, is het een probleem als ik deze meeneem naar het buitenland? Er zitten geen wietresten in de tas. Kan ik problemen verwachten bij de douane in Nederland?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vakantie
5.6K
ronron1212
5 jaar geleden
In nederland misschien niet maar in het land waar je naar toegaat mogelijk wel
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Eatme777, Ik raad u dringend aan een nieuwe rugzak te kopen. U zult niet de eerste zijn die alleen al vanwege de lucht gepakt wordt. Dat er geen wietresten meer inzitten is niet van belang. U kunt de wiet wel snel ergens anders verborgen hebben (Daar gaat de douane vanuit). Ik weet niet naar welk land u gaat. Zelfs bij aankomst bv in Italië kunt u tot op het bot gestript worden. Daar kunnen wel eens een paar dagen overheen gaan als toevallig iedereen vrij heeft.
U bent gewaarschuwd, dus achteraf niet janken.
Ritsuka
5 jaar geleden
Zou het niet riskeren op een vliegveld
marjolein55
5 jaar geleden
Kan gebeuren als ze controle houden,met speciale honden die ruiken wiet beter dan wie dan ook.

Antwoorden (2)

Voor de ouane is het geen probleem. Alleen een wiet"lucht" is niet strafbaar.
Als je problemen wilt voorkomen, stap dan als eerste meteen naar de douane om aangifte te doen van wietlucht. Dat is minder "traumatisch" dan uit de rij gepikt te worden door een snuffelhond, om vervolgens met handboeien naar het inspectielokaal te worden geleid.
Ze zullen alles grondig onderzoeken, en concluderen dat je geen verboden waar bij je hebt.
Als je de taal niet spreekt, wijs dan naar je neus, snuif een paar keer, en wijs naar de betreffende tas ;-)
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Misschien wel concluderen dat men het niet bij zich heeft, maar het kan uren duren als men wil weten in welk toilet men het snel heeft verstopt (nadat men alle lichaamsholten heeft onderzocht). Men gaat ervan uit dat je gebruiker bent.
Ik snap niet dat iemand het risico neemt, koopt een nieuwe rugzak.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De min is niet van mij. Men zal zeker uit de rij gehaald worden als de snuffelhond gaat kwispelen en alles zal grondig onderzocht worden.
Wijzen naar de neus en snuif geluiden houden raad ik af. Er zijn landen waar deze gebaren niet op prijs gesteld worden.
Reddie
5 jaar geleden
Helemaal waar, @JoanDArc. Beter een nieuwe rugzak dan dat geduvel.
Je hebt weliswaar geen wiet bij maar het triggert wel zowel in Nederland als het land waar je naartoe gaat alle alarmbellen om je extra te controleren.
Ik ga even niet uit van Nederland maar iedere luchthaven in het algemeen.
1. Je word er gegarandeerd uitgepikt voor een uitgebreide controle. Als ze het niet vertrouwen kan deze controle zo lang duren dat jij daardoor je vlucht gaat missen. (Die kosten zijn voor jezelf)
2. Als dan al aangetoond is dat het goed is en je het vliegtuig in komt dan zal kan je er vanuit gaan dat bij aankomst / overstap de kans zeer groot is dat je dat zelfde proces kan doorgaan.

Ik weet niet waar je reis naartoe gaat maar in veel landen zoals Maleisië, Singapore kan 0,5 gram wiet al resulteren in de doodstraf.

Wellicht is het beter om gewoon die tas te vervangen en die niet mee het vliegtuig in te nemen.
Het scheelt je heel veel tijd en gedoe.