Vanaf wanneer spreek je van een last minute?

Maand/week voor vertrek?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vakantie
2.9K

Antwoorden (2)

Een last minute is doorgaans een vakantie die binnen zes weken voor vertrek wordt geboekt.
Last minute betekent letterlijk: op het laatste moment. In de reisbranche gaat het hier om een reis die kort voor de vertrekdatum is aangeboden/geboekt. Hoe kort deze periode is, staat niet vast (verschilt per touroperator).
Touroperators werken met dagelijks wisselende prijzen met als doel hun bezetting van ingekochte hotelkamers en vliegtuigstoelen te optimaliseren. Als één week of een aantal weken voor vertrek het vliegtuig nog niet vol zit en/of de hotelkamers niet volledig volgeboekt zijn, dan kan de reisorganisatie besluiten een “last minute” korting toe te kennen.
SimonV
5 jaar geleden
Hier is geen geschreven regel voor, elke reisorganistatie hanteert hierin zijn eigen beleid. De termijnen worden steeds langer want de woorden last minute houden vaak in (zeker niet altijd) dat de reis goedkoper is.
Op de site van Vandaag Weg hebben ze ingespeeld op mensen die laat willen boeken maar snel weg willen, daar verzamelen ze de beste lastminutes van alle touroperators.