Kan ik reizen binnen de schengen met een boete?

Hallo allemaal!

Ik had al een beetje forums afgestruind op zoek naar een antwoord maar de meeste forums waren toch van een hele tijd geleden dus ik weet niet precies hoeveel er veranderd is, vandaar dat ik mijn vraag hier stel.

Ik vertrek morgen op vakantie via Schiphol, binnen de schengen. Het is echter zo dat ik een boete heb openstaan bij het CJIB, met hun heb ik ook een betalingsregeling getroffen en vroeg mij af of er alsnog problemen komen omdat ik in principe wel een boete heb open staan (ondanks de betalingsregeling). Controleren ze hier op wanneer je reist binnen de schengen, en is een strafblad een mogelijk probleem?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vakantie
3.7K

Antwoorden (2)

Binnen Schengen is er geen paspoortcontrole. Je komt dus geen Kon. Marechaussee tegen. Geen probleem dus.
De vliegmaatschappij wil je paspoort/ID wel zien, maar dat is alleen om te controleren of de naam klopt met het ticket.
Utrecht
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daar zou ik in deze periode van alle extra veiligheidscontroles, niet zo zeker van zijn. Op veel vliegvelden en aan de grenzen van Duitsland, Frankrijk, Zweden en Oostenrijk worden al veel langer grenscontroles gehouden. Schengen of geen Schengen. Veel Nederlanders leven nog in zalige onwetendheid.
Het is niet alleen de marchaussee die via een paspoortcontrole op Schiphol openstaande boetes en nog veel meer andere openstaande feiten controleert.
De Belastingdienst houdt geregeld onaangekondigde acties op Schiphol en controleert of een reiziger nog openstaande rekeningen heeft. Men kijkt dan ook via het marechaussee opsporingsregister waarin wordt opgenomen of er onbetaalde boetes van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) zijn opgenomen. Het gaat daarbij vooral om verkeers- en geldboetes die door de rechter zijn opgelegd, de zogenoemde geldboetevonnissen.

Maar geen zorgen. Het gaat bij al deze controles om rekeningen die al heel lang niet zijn betaald. Als je bijvoorbeeld een betalingstermijn hebt afgesproken of een andere regeling hebt getroffen, en je er keurig aan houdt, is er niets aan de hand en kun je gewoon vertrekken.
Alleen notoire wanbetalers moeten zich wellicht nog een keer achter de oren krabben.