Kan je een reis annuleren na telefonische aankoop voucher?

Ik ben telefonisch benaderd om een reisvoucher te kopen, maar nu ik reviews lees op internet wil ik er eigenlijk van af. Hoe kan ik dit regelen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
u bent niet de eerste en waarschijnlijk zult u ook niet de laatste zijn. Dien een klacht in bij Klachtenkompas.nl
http://www.klachtenkompas.nl/reisvoordeelvouchernl/aan-het-lijntje-gehouden

Het beste antwoord

Als je nog binnen de wettelijke bedenktijd van veertien dagen 14 dagen bent, valt dit onder de zogenaamde colportagewet (tegenwoordig de wet "koop op afstand") , en mag je zonder opgaaf van reden (anders dan "ik heb me bedacht") de koop ongedaan maken.

Er zijn echter een paar uitzonderingen op, vooral daar waar de verkoper onevenredig benadeeld zou worden. (Maatwerk, bederfelijke waar etc.)
En hier is feitelijk sprake van een dergelijke uitzondering : voor kaartjes voor bijvoorbeeld concerten, hotelkamerboekingen en reizen geldt de wettelijke bedenktijd niet.

Ik vrees dus dat je je koffers kunt gaan pakken, of proberen de voucher aan een ander te slijten. Dergelijke "last minute koopjes" is ECHT een kwestie van bezint eer ge begint.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt natuurlijk altijd PROBEREN de koop ongedaan te maken, bijvoorbeeld als je onder valse voorwendselen of onder dwang bent overgegaan tot de aankoop, en misschien is de voucher niet te sterk tijds- en plaatsgebonden. Niet geschoten is altijd mis. Maar reken er niet te veel op :-(

Toegevoegd na 2 minuten:
In de links staat ook precies hoe je het moet aanpakken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi Marleen, dank je voor het snelle antwoord. Ik had gehoopt dat ik van de reis afkon. Zij hebben mij gebeld met een aanbod waar ik niet om heb gevraagd. In dit artikel https://www.legalspot.nl/artikel/reisovereenkomst-ontbinden en bij een klachtenwebsite (http://www.klachtenkompas.nl/reisvoordeelvouchernl) lees ik dat je een reisovereenkomst kunt ontbinden als de oorzaak niet bij mij ligt. Of geldt dat alleen als je ziek bent of iemand is overleden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind dat moeilijk, Ze hebben je ongevraagd gebeld met een aanbod, maar JIJ hebt ja gezegd. Ze hebben niet zomaar een voucher door je brievenbus gedrukt ;-) Annuleren van een reis heeft meer met een annuleringsverzekering te maken , als je een concrete reisovereenkomst hebt en daarvoor een verzekering hebt afgesloten. Dit gaat waarschijnlijk om een reis die u nog niet geboekt heeft, een kortingscoupon eigenlijk. Dat de voorwaarden daarvan vies tegenvallen, lag natuurlijk in de lijn de verwachting. Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, is het meestal niet waar. Dat zou je eigenlijk in je achterhoofd moeten houden bij een "aantrekkelijk telefonisch aanbod". Ik ben toch bang dat je een beetje een kat in de zak hebt gekocht, maar dat een eventuele geschillencommissie gaat zeggen dat u hem met hebben kunnen horen miauwen. Maar desalniettemin TOCH proberen. En dien ZEKER ook een klacht in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klacht indienen bij Klachtenkompas.nl
http://www.klachtenkompas.nl/reisvoordeelvouchernl/aan-het-lijntje-gehouden