Mag je straks alleen nog maar met een paspoort naar Engeland reizen?

Aangezien Engeland uit de EU stapt.

7 jaar geleden
in: Vakantie
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het kan nog wel twee jaar duren voordat ze echt uit de EU zijn. Ze gaan nog flink onderhandelen over de voorwaarden van de Brexit. De kans is wel vrij groot dat je inderdaad over een paar jaar (als UK inderdaad uit de EU is) een paspoort nodig hebt om de UK in te gaan.
Powergen
7 jaar geleden
Kijkend naar Zwitserland mag je ook gewoon met je ID-kaart naar binnen, terwijl die niks met de EU te maken wil hebben. Dus zo ver zal het waarschijnlijk niet lopen, al is het maar om het toerisme.
tinus1969
7 jaar geleden
@Powergen. Zwitserland heeft voor land dat geen lid is van de EU, opvallend veel met de EU te maken. Zo is Zwitserland lid van Schengen, en heeft het een lange lijst speciale verdragen met de EU. Die verdragen regelen de gekste dingen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zwitserland heeft geen lange lijst van verdragen met de Eu gesloten. Zwitserland heeft tweemaal een bilateraal verdrag gesloten (in 1999 en in 2004).
Deze bilaterale verdragen I en II regelen niet de gekste dingen, maar via deze bilaterale verdragen heeft Zwitserland veel Europese wetgeving geïmplementeerd.
Powergen ziet het dus niet verkeerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@HeerVoldemort, naar Engeland reizen met een geldig paspoort of een geldige id-card is echt het allerlaatste waar men zich zorgen over maakt.
Als het personengrensverkeer al verandert dan kan dat nog jaren duren.

Antwoorden (1)

Het Verenigd Koninkrijk (Great Britain) was al geen Schengenland.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/europese-unie/vraag-en-antwoord/welke-landen-zijn-schengenlanden
Het Nederlandse paspoort moest altijd al geldig zijn geldig zijn gedurende het verblijf in het Verenigd Koninkrijk.
http://verenigdkoninkrijk.nlambassade.org/u-en-het-vk/reizen-naar-het-vk/veel-gestelde-vragen.html

Toegevoegd na 1 minuut:
één keer "geldig zijn" is genoeg ::))

Toegevoegd na 11 minuten:
De Nederlandse Identiteitskaart zal zeker een geldig document blijven in Great Britain, net zoals bv in Andorra, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino, Turkije, IJsland en Zwitserland. Deze landen zijn ook geen EU-lidstaten, sommigen hebben weer wel het Schengenverdrag ondertekend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Het is domweg nog volledig onbekend hoe deze zaken geregeld gaan worden. Het ligt voor de hand dat ID-kaarten geldig blijven, maar niets is zeker.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De Schengenruimte en het Eu-lidmaatschap staan domweg geheel los van elkaar.