Welk land is mooier/beter/leuker/interessanter, Costa Rica of Brazilië?

Ik wil later verhuizen naar één van deze landen maar daarvoor moet ik wel die taal zo goed mogelijk leren. Aangezien ze in Costa Rica Spaans en in Brazilië Portugees spreken wil ik mijn keuze zo snel mogelijk maken en zo snel mogelijk de taal gaan leren. Welk land prefereren jullie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vakantie
1.8K
jc54
7 jaar geleden
Zou je echt op de keuze van iemand van Goeie Vraag afgaan???????
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jc54 Nee, maar ik wil wat meer weten over de landen aangezien ik er zelf nog nooit geweest ben. Ik dacht dat er wel mensen waren die er waren geweest en die ervaring hadden aangezien die reisfolders etc. vol met propaganda zitten natuurlijk.
Castle
7 jaar geleden
De meeste mensen gaan naar de toeristische gebieden. Ik ben bijvoorbeeld wel dieper in Colombia geweest en laat ik maar zeggen dat het goed was dat er politiebegeleiding was. Anders had ik niet veel meer gehad. Costa Rica ben ik ook geweest (nog niet Brazilië) en de natuur is prachtig daar. De mensen waren vriendelijk overal. Gewoon veel lezen over de landen. Ga eerst eens enkele malen kijken en dan doe je meer expertise op. En als je als blanke rondloopt met camera en heuptasje en misschien zelfs een bandje van een resort dan weten dat je een toerist bent. Je kent gemiddeld genomen de gebieden niet en niet de mensen. Je weet niet waar je moet zijn als er iets gebeurt. Wees dus voorzichtig.
Antoni
7 jaar geleden
Bijzonder dat je al weet dat je naar een van die twee landen wil verhuizen, terwijl je er nog nooit bent geweest. Dan heb je dus alle informatie die je kent alleen uit de tweede hand. Ik vraag me af hoe je dan nu al zo zeker kan weten dat je daarnaartoe wil verhuizen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@antoni Ik ben een apart type. Ik heb naar foto's gekeken (en niet alleen reissite propaganda foto's) van de natuur van verschillende plekken op de wereld en Latijns-Amerika leek toch wel een van de mooiste plekken. Naast dat ben ik ook erg geïnteresseerd in de taal, cultuur en leefstijl van de Latino's en Latina's.
Antoni
7 jaar geleden
@AddictedToTea, veel dank voor je uitleg! Die verklaart een hoop.

Antwoorden (3)

Kijk eens op Google Maps, Zoek Costa Rica en zoom uit. Vergelijk met Brazilië ... gigantisch land. Maar vergis je niet er is ook heel veel niet ontgonnen binnenland. Er zijn ook Nederlandse boeren (Nederlandse community) en verder raad ik je aan om reisverhalen te lezen, om internet af te zoeken naar informatie over deze landen , doe je nu ook al met deze vraag .

Denk dat ik zou kiezen voor Brazilië omdat dit een zo groot land is , dat je daar waarschijnlijk toch meer kunt zoeken / vinden (variatie in mogelijkheden) dan in Costa Rica.

Lijkt me een goed idee om te gaan sparen voor vakanties ter plaatse. Misschien is er een mogelijkheid van vrijwilligerswerk dat je daar kunt doen. Kom je onder de mensen, niet als toerist, bovendien leer je dan de taal veel sneller. Een cursus hier eerst voor de basis en dan daarheen en de taal leren spreken. Hoef je niet lang over te doen om je verstaanbaar te maken.

Een werkvakantie is , denk ik , voor jou de oplossing. Dan kun je zelf uitmaken , zelf zien waar het mooier / leuker / beter / interessanter is. Dat is namelijk niet voor iedereen hetzelfde , wat jij leuk en interessant vindt , is voor een andere juist de reden om niet daarheen te gaan. Wat is mooi en wat is beter? Ook dat is zeer persoonlijk.

Informeer je en maak aan de hand daarvan keuzes , waarheen voor de eerste werkvakantie als vrijwilliger en dus welke taalcursus ga je volgen...

Toegevoegd na 12 minuten:
Je moet 16 - 30 jaar oud zijn. €200 overmaken , bij annulering kunnen kosten in rekening worden gebracht (zie bron)
Er zijn talloze projekten, maar ook meer organisaties.

Tweede link : ervaringen van vrijwilligers. (2e bron)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een paar jaar geleden ben ik een half jaar in Brazilië geweest, in Salvador een grote stad aan de kust.

Waar je aan moet wennen is de onveiligheid op straat. Er zijn veel zwervers die door beroven van mensen (meestal buitenlanders) moeten overleven.
Zelf ben ik ook met een groot mes overvallen, midden in de stad. Gelukkig zonder kleerscheuren er van af gekomen.

In Brazilië is er geen algemene ziektekosten verzekering, maar die zal er in Costa Rico ook niet zijn denk ik. Een particuliere verzekering is duur vooral als je wat ouder wordt.

Werk krijgen zal moeilijk zijn omdat je moet concurreren met veel werkeloze Brazilianen die bij gelijke kwalificaties de voorkeur krijgen omdat het landgenoten zijn. Je zou een eigen bedrijf moeten starten om dit probleem te tackelen.

Als buitenlander sta je toch een stapje lager dan Brazilianen. Toen een buitenlander door de rechtbank onrechtvaardig werd behandeld, vroeg ik aan mijn Braziliaanse vriendin hoe dat kon.
Haar antwoord was: "De Braziliaanse wet is er voor de Brazilianen, niet voor buitenlanders"

Bij "Bron" zie je dat de hoofdstad van Costa Rica beter scoort dan Salvador qua veiligheid, gezondheidszorg en huizenprijzen.

Bij Bron2 heb ik het Brazilië forum toegevoegd.
Dan krijg je een indruk van wat er zo allemaal speelt.
7 jaar geleden
Dat is natuurlijk alleen door jou te beantwoorden, en er naar toe gaan geeft je het beste een idee.

Dat wat ik ervaren heb in Costa Rica, waar ik twee keer ben geweest om doorheen te trekken, is erg eenzijdig daar ik niet in heel Brazilië ben geweest.

Je kunt qua sameleving natuurlijk wel wat statistieken vinden, dat geeft je wat meer inzicht wat er speeld.
Ik heb ook nu nog steeds een plezierig gevoel over Costa Rica, omdat de bevolking erg vriendelijk overkwam op mij.
Er is een grote middenklasse en dat lijkt me de verklaring voor de stabiliteit in het land.
Publieke diensten zijn er voldoende en ook up-to date.
In dit kleine land, vergelijkbaar met wat je hier gewent bent, zijn de reistijden kort, maar ook de geologische situaties erg verschillend, wat prettig is als je daarvan houd.

Voor het leven en wonen in het dagelijkse doen zul je zelf meer inzicht kunnen krijgen door er heen te gaan, en te praten met de mensen die je ontmoet.

Zwerven in mijn uppie durf ik daar wel, terwijl ik dat in heel Brazilië niet zou doen..
En dat vindt ik belangrijk, maar jij misschien niet...
Zelf onderzoek doen, dat geeft je meer zekerheid.
Succes!