Er zijn kosten verbonden aan het reizigersspreekuur van de GGD. Net als bij een huisarts betaalt je consultkosten en de kosten van vaccinaties en recepten. Bij de meeste GGD'en kun je alleen met PIN betalen, omdat de meeste GGD'en vanwege de veiligheid van hun medewerkers geen kassa hebben. Waar je wel ook contant kunt betalen, staat dit aangegeven bij de locatie-informatie van de betreffende GGD. Iedereen krijg op naam zijn/haar eigen rekening. Deze kun je zelf indienen bij uw ziektekostenverzekeraar. Afhankelijk van jouw zorgverzekering krijg je de kosten geheel of gedeeltelijk vergoed.

De adviseur op het reizigersspreekuur kan je uitleggen in welke situaties vaccinaties voor het gebied waar jij heen zult reizen al dan niet worden aanbevolen. De adviseurs, artsen en verpleegkundigen, zijn goed opgeleid en voldoen aan de landelijke kwaliteitsnormen. Zij houden hun kennis en vaardigheden op peil. Ook reizigers met bijzondere medische problematiek zijn in goede handen.

Vaccinaties worden geadviseerd volgens het landelijk protocol op basis van je bestemming, reisduur, reisomstandigheden, leeftijd, gezondheidstoestand en medicijnen. Dit vaccinatie-advies wordt tijdens het spreekuur met je doorgenomen.

Bij de vaccinaties wordt onderscheid gemaakt tussen verplichte en aanbevolen vaccinaties. Verplichte vaccinaties zijn een eis van het land waar je naar toe gaat. Op deze manier willen zij voorkomen dat ziektes het land binnenkomen. Vaccinaties worden aanbevolen als er een risico is om bepaalde besmettelijke ziektes in het land op te lopen. Aanbevolen vaccinaties zijn dus minstens net zo belangrijk als de verplichte vaccinaties.

Na deze bespreking ontvang je vaccinaties, een eventueel malariarecept of andere recepten en krijg je voorlichting.
Amadea