Moet je een vergunning vragen om naar Kolmanskop (Namibië) te gaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tipje van flipje: Mocht je nog geen accommodatie geboekt hebben bij aankomst op het vliegveld... zorg dat je de naam van een hotel paraat hebt, ze doen erg moeilijk als je daar aankomt en je weet nog niet waar je verblijft.
Goddank hingen er posters met namen van hotels bij de plek waar ik moest vermelden waar we zouden verblijven...

Antwoorden (1)

Je hebt geen vergunning of visum nodig voor Namibie.

Als toerist met de Nederlandse nationaliteit, mag je maximaal drie maanden in Namibië verblijven zonder dat je een visum hoeft aan te vragen. Wil je langer dan drie maanden in Namibië verblijven, dan is het raadzaam om contact op te nemen met de ambassade van Namibië in Brussel. Je kunt ook terecht bij een van de twee consulaten van Namibië in Nederland. Deze zijn gevestigd in Gorinchem en Woerden.

Hoewel je als toerist dus meestal geen visum nodig hebt voor Namibië, moet je wel een aantal andere documenten kunnen overleggen. Zo moet je bijvoorbeeld in het bezit zijn van bewijs van een retourvlucht of een vlucht naar de volgende bestemming en een geldig paspoort. Een overzicht van alle benodigde reisdocumenten voor Namibië vind je op VisumCentrale.nl.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kolmanskop is een van de meest populaire locaties. Je kunt daar zonder bijzondere papieren naar toe.

De ghost town Kolmanskop biedt een halve eeuw later een bizar aangezicht. Sommige panden zijn vervallen, andere zijn in betere staat, zoals het theater. Je kunt er rondlopen. Je kunt de afbrokkelende huizen zelfs in. Je loopt door de verlaten winkelstraat. Het ziekenhuis. In sommige panden staat het zand anderhalve meter hoog.

In zijn deplorabele staat is het verlaten Kopmanskop echter romantischer dan welke bewoonde stad dan ook. Vooral als de avond valt. De schaduwen, het zachte licht, de kapotte daken. Kolmanskop is niet voor niets één van Afrika's populairste locaties voor fotoshoots.

Toegevoegd na 6 minuten:
Kolmanskop kent wel een toegangskaartje.
De 'openingstijden' zijn van 08.00 tot 13.00 uur. De entreeprijs is op dit moment N$75,00 (ongeveer 5,80 euro). Je kunt je aansluiten bij een tour, begeleid door een gids, of zelf op onderzoek uitgaan. Voor de enthousiaste fotografen onder ons is het mogelijk nog interessanter een zogenaamde 'Photo permit' aan te schaffen. Met deze permit mag je de hele dag (van zonsopkomst tot zonsondergang) door het verlaten dorp en de gebouwen struinen. Groot voordeel: je hebt de mooiste lichtomstandigheden en de kans is erg groot dat je er alleen rondloopt. De kosten zijn wel hoger: N$220,00 (circa 17 euro).