Als ik een balisong trainer in het buitenland koop, mag die dan mee het vliegtuig in?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
1.6K
ronron1212
8 jaar geleden
Per 1 mei 2012 geldt volgens Artikel 2 van de Nederlandse wet "Wet wapens en munitie" (Wwm) een algeheel verbod op stiletto's, vlindermessen en valmessen.
Volgens Artikel 13 van de Wwm, is het "verboden een wapen van categorie I te vervaardigen, te transformeren, voor derden te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te dragen, te vervoeren, te doen binnenkomen of te doen uitgaan. "

Antwoorden (1)

Alleen in de ingecheckte bagage; het lijkt me (overduidelijk) een puntig voorwerp.

Toegevoegd na 28 minuten:
Als een schroevendraaier niet eens toegelaten is, dan lijkt me duidelijk dat een ongeslepen “oefenknipmes”
zoals de balisong trainer ook als voldoende offensief puntig zal worden gezien.
De beveiligingsman die dit doorlaat de vliegtuigcabine in, is om zo te zeggen “geen knip voor zijn neus waard”.

Puntige/scherpe wapens & voorwerpen

Het is niet toegestaan om puntige of scherpe voorwerpen, waarmee letsel kan worden toegebracht, mee te nemen in uw handbagage. Hieronder vallen:

bijlen en hakmessen
gereedschap dat als steek- of snijwapen kan worden gebruikt, zoals boren en boorijzers, stanleymessen, gereedschapsmessen, alle zagen, schroevendraaiers, breekijzers, hamers, tangen, moer- en steeksleutels, soldeerapparaten
ijsbijlen en -priemen
ijsschaatsen
klimijzers
knipmessen of stiletto’s met een lemmet van welke lengte dan ook
machetes
messen, met inbegrip van ceremoniële messen, met een lemmet van meer dan 6 cm (2,5 inch), van metaal of ander materiaal dat sterk genoeg is om als wapen te worden gebruikt
naalden voor hobbydoeleinden en haaknaalden van metaal of een ander materiaal dat sterk genoeg is om als wapen te worden gebruikt
open scheermessen (behalve veiligheids- of wegwerpscheermessen waarbij de mesjes in een houder zitten)
pijlen en darts
sabels, zwaarden en degenstokken
scalpels
scharen met bladen die langer zijn dan 6 cm
ski- en wandelstokken
vleesmessen
werpsterren

https://www.klm.com/travel/be_nl/prepare_for_travel/baggage/baggage_allowance/restricted_baggage.htm#p7
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is praktisch geen mes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is een nagelvijl of briefopener ook niet. Toch mag dat ook niet.
tinus1969
8 jaar geleden
Gewoon niet doen -het kan je eindeloos gezeik opleveren, waarbij 'niet mee mogen vliegen' nog wel het minste probleem is.
Bordensteker
8 jaar geleden
@MrTinkles: het is inderdaad praktisch geen mes, maar een ongeslepen oefenknipmes, om de vingervlugheid te trainen dit je voor het handig omgaan met het echte mes nodig hebt. Te vergelijken met een simulator die gebruikt wordt om het lesvliegen met echte vliegtuigen te verminderen. Voor een leek lijkt het echter wel intimiderend indrukwekkend op een mes, en dat feit weegt tegenwoordig heel zwaar mee. Daarbij geldt: het is een puntig voorwerp. Alleen dat al is voldoende argument! Het is niet zo dat elk meetellend puntig voorwerp ook expliciet in die lijst moet staan; de opsomming dient er alleen voor om een groot deel van de vragen voor te zijn. Verder is het sterk genoeg om als wapen te worden gebruikt. En als zodanig valt het eveneens onder de niet in de cabine toegestane voorwerpen.