Welke luchtruimen en luchthavens binnen Europa zijn onveilig?

Binnenkort moet ik een vlucht maken en kom op diverse luchthavens. Na al dat gerotzooi de laatste tijd, kan ik er niets aan doen dat ik toch een beetje pieker.
Welke luchthavens en luchtruimen binnen Europa zijn eigenlijk onveilig? Bestaat hier een overzicht of kaart van?

8 jaar geleden
in: Vakantie
1.5K
Erna55
8 jaar geleden
Welke luchthavens ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het niet veilig is wordt er niet gevlogen en kom je er dus ook niet.
Je hoeft je dus nergens druk over te maken
wilkers
8 jaar geleden
Egypte werd ook op gevlogen.
tinus1969
8 jaar geleden
Officieel zijn alle Europese luchthavens veilig. In de praktijk kun je je afvragen of het luchtruim rondom London en Schiphol niet dusdanig overbelast is, dat de veiligheid daardoor in gevaar komt.
Het neerstorten van de Turkse Boeing bij Schiphol was ook te wijten aan aan een overbelaste crew die teveel manouvres moest doen.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Gelukkig wordt er nog steeds op Egypte gevlogen. De veiligheidsmaatregelen zijn nu over de hele wereld aangescherpt!

Het beste antwoord

In november 2010 hebben Europese ministers van Binnenlandse Zaken na rijp beraad besloten om geen zwarte lijst op te stellen van vliegvelden waar er sprake zou kunnen zijn van een verhoogde kans op terrorisme.
https://euobserver.com/justice/31231

Uiteraard men daar na het ongeluk boven de Sinaï woestijn met gezwinde spoed nader over gaan nadenken en handelen.

Wat luchtruimen boven Europa betreft zou je strikt genomen alleen Oekraïne (incl. De Krim) moeten noemen.
In de iets wijdere omgeving valt te melden dat ook delen van het luchtruim boven Libië, Egypte, Syrië en Irak met het nodige wantrouwen gemeden worden. Zie de kaartjes in de bronnen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Bordensteker, dat is juist. Vroeger een paar maal 's nachts geland op vliegveld Sheremetyevo. De landingsbaan was verlicht dmv een paar "oliepitjes" en de bewakers waren tweemaal zo groot en dik als ik.
Alles liep gesmeerd.
@wilkers, kan wel met je meevoelen, als je al die veiligheidsmaatregelen om je heen ziet, kunnen die juist een angstig gevoel veroorzaken.

Andere antwoorden (1)

In theorie zijn alle Europese luchthavens waarop gevlogen wordt veilig.

Tegelijkertijd is er geen enkele garantie dat de veilig verklaarde luchthavens vrij zullen zijn van een aanval op eender welk moment.

Maar...
deze theorie gaat ook op voor élke plaats die je over land of ter zee aandoet.
Sommige van de mensen die in vredesgebied zijn gestorven door een aanval zouden vooraf misschien alles verwed hebben dat net die plek de veiligste ter wereld was.

Als jouw lot daar ligt om eender wat mee te maken dan ontloop je dat toch niet.
Zo simpel is het eigenlijk wel.

Je mag zoveel veiligheidsmaatregelen nemen als je wil, als er zich ergens onderweg iets heeft afgespeeld waardoor de voorwaarden voor zo'n aanval zijn vervuld dan zal zo'n aanval toch plaatsvinden.

Besef ook dat angst als een magneet voor onheil werkt.
Dat is geen fabel dat is gewoon het gevolg van de nooit slapende actie-reactie wet (= de natuurwet van actie en de evenredige wederkerigheid van een reactie)

Maak je hoofd en je emotieveld dus leeg en adem rust in en uit.
Neutraliseer jouw persoonlijk magnetisch veld waarmee jij situaties en mensen aantrekt of net niet.
Als je geen rust kan vinden vlieg dan niet.
Als je wel rust kan vinden geniet dan van élke vlucht die je waar ter wereld ook maakt ;-)

Succes ermee!