Kan je vanuit Noord-Holland naar Duitsland fietsen binnen 15 uur?

Ik zou weleens naar Duitsland willen fietsen, maar ik weet niet hoeveel tijd ik daarvoor heb. Of moet ik dan ergens overnachten?

Wat denken jullie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
Ritsuka
8 jaar geleden
Waar in Noord-Holland en waar in Duitsland? En hoe snel fiets je?

Antwoorden (2)

De kleinste afstand tussen Noord Holland (in dit geval Den Oever, bij de afsluitdijk) en Duitsland (in dit geval Leer, net over de grens bij Finsterwolde) bedraagt al ruim 200 kilometer. Met 15 km per uur doe je daar al ruim 13 uur over. De afstand die je werkelijk wilt afleggen zal nog wel groter zijn, dus plan maar een overnachting in.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een route gevonden van Alkmaar naar net over de grens bij Arnhem, en dat is "maar" 167. Kortere (fiets)route heb ik nog niet gevonden, maar er is er vast nog wel eentje. Zou alleen de precieze plaats van vertrek moeten weten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat dachten jullie van Blaricum naar de grens? Haha dat wordt zo vaak vergeten dat dat ook bij Noord-Holland hoort. Dat is 140 km naar Vreden tussen Haaksbergen en Winterswijk. Maar de kortste route is 85 van een stuk ten zuiden van Hilversum naar Emmerich am Rhein!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Pelle, dacht ik ook
Scheelt toch weer z'n 100 km, van Hollandsche Rading naar Babberich scheelt nog een paar meter.
Het ligt er natuurlijk een beetje aan WAAR in Duitsland, maar je moet al snel rekening houden met een afstand van pakweg 200 kilometer. In een flink tempo rij je dat op een dag, maar je bent natuurlijk nooit non-stop de hele tijd aan het fietsen. Je moet ook af en toe even een stukje eten, wat uitrusten, de benen strekken, de billen rust geven, affijn, vijftien uur of meer ben je zo onderweg.
Het is dus wellicht een sportieve uitdaging om het in 1 keer te willen doen, maar vermoedelijk is het verreweg het verstandigst om op je route in elk geval een overnachting in te plannen.

Als ik midden-Noord-Holland pak, zeg Alkmaar, dan is de kortste route via Amersfoort / Arnhem en dan zo net even voorbij Zevenaar de grens over ; dat is een goede 160 kilometer en dus goed te doen. Maar het is natuurlijk wel leuk om tevoren een geschikte bestemming uit te zoeken.

Zoek gewoon de kaart erbij, stippel een leuke route uit (in Nederland kun je ECHT zo ongeveer overal fietsen) , prik een mooi punt in het midden om een avond en een nacht door te brengen, en vertrek vanuit daar de volgende morgen voor de rest van de reis, waar je dan ook nog prettig voor middernacht kunt aankomen.

Natuurlijk kun je het er ook gewoon op wagen , en als je het zat bent een hotelletje / B&B in de buurt zoeken want in Nederland zit je vrijwel nooit in the middle of nowhere. Maar als het er op aan komt, zul je altijd zien dat je niets kunt vinden, of alleen nog iets heel duurs. Beter toch maar tevoren regelen dus.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb geprobeerd in de bron de kortste route uit te puzzelen, die duurt inderdaad 10 uur pure fietstijd. Als je goed getraind bent....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De kortste fietsafstand van NH-Duitsland is maar 85 km.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar dan moet je wel in het uiterste zuidelijke puntje van NoordHolland wonen ; net buiten Hilversum ofzo. Ik ben maar even uitgegaan van een centraal punt in NoordHolland. ;-) 't Is maar net waar je woont ; ik fiets zeker drie keer in de week heen en weer tussen Nederland en Duitsland, maarja, dat is dan ook maar tussen de 3 en de 7 kilometer, afhankelijk van waar ik moet zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat snap ik allemaal wel maar ik vond het verbazingwekkend dat jullie met uitgangspunten als Alkmaar en Afsluitdijk kwamen ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja, je moet toch iets kiezen. Alkmaar vond ik wel een mooi middelpunt ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Qua inwoners is Alkmaar niet logisch, ik zou van Amsterdam uit gaan omdat in die omgeving de meeste Noord-Hollanders wonen ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mag ook natuurlijk. Lijkt me voor het antwoord echter niet heel relevant ; van Alkmaar naar Amsterdam fiets je in een uurtje of 2, 2 1/2 Ik ken trouwens vrijwel alleen maar Noord-Hollanders BUITEN Amsterdam, (Purmerend, Beemster, Schagen, Heilo, Hoorn, Heerhugowaard, Wieringerwaard, Enkhuizen etc) dus bij Noord Holland is Amsterdam beslist niet de eerste stad waar ik aan denk ;-)