Propellorvliegtuigen kunnen ondanks de aswolk wel gewoon vliegen.

KLM en andere luchtvaartmaatschappijen hebben er nog genoeg. Waarom worden ze niet gebruikt nu dat handig kan zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie

Het beste antwoord

Omdat er over het algemeen turboprop motoren op die toestellen zitten.

Heel simpel gezegd is dat een straalmotor die de propeller aandrijft, die motor heeft dus net zo goed last van as in de lucht.

Overigens voor de veel zeldzamere kans dat je een normale verbrandingsmotor aantreft die de propeller aandrijft, ook die heeft schone lucht nodig om goed te kunnen functioneren en ook die kan hinder ondervinden van lucht waar bijvoorbeeld as in hangt.

Daarbij komt dat al zouden de propellertoestellen kunnen vliegen dit geen oplossing zou zijn, het gaat hier over een beperkte hoeveelheid kleinere toestellen die dan in eerste instantie hard nodig zouden zijn om de passagiers ermee te vervoeren die specifiek op die vluchten geboekt hadden.

Daarnaast kost het in bedrijf houden van een vliegtuig geld, het is dus niet zo dat er ergens nog een soort reservevloot staat die ze nu zouden kunnen inzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat ze net uit de vaart zijn genomen, geen slapende honden wakker maken, nu verdienen er vele anderen aan in ons land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het niet alleen om de motoren gaat, maar een vliegtuig wordt ook 'gezandstraalt' door de scherpe deeltjes in de aswolk. Dat betekent dus, dat de cockpitramen matglas worden, waar de piloot (bijna) niets meer door kan zien. Is niet echt handig bij de landing....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als propellorvliegtuigen kunnen straalvliegtuigen nu in principevliegen. De aswolk hangt op ongeveer 5 kilometer hoogte, terwijl een fatsoenlijk pasagiersvliegtuig een veilige minimale vlieghoogte heeft van rond de 2 kilometer. Dat geeft lawaaioverlast en het toestel gaat door de extra weerstand op lage hoogtes veel meer brandstof verbruiken, maar ja, het kan wel.

Met een propellortoestel kun je evengoed niet door de stofwolk zelf vliegen; zuigermotoren zijn misschien nog wel gevoeliger voor stof dan turbines.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het officiële bericht geeft "below FL200"; geen minimale hoogte bekend dus. Het leek de autoriteiten beter om daar maar gewoon helemaal niet mee te gokken als er honderden levens op het spel staan. . .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel heel goed geanalyseerd. Idd de aswolk hing op 5 km . Daaronder was er geen "vuiltje " aan de lucht .