In welk land zitten de minste insecten?

Ik ga met een organisatie mee naar een ontwikkelingsland waar we gaan helpen. We mochten kiezen uit een paar landen die ons het leukst lijkt. Nou ben ik niet bang voor insecten maar vind het wel fijn als we ze zo min mogelijk tegenkomen. Dus vroeg ik me af in welk land de minste insecten, en dan bedoel ik vooral beestjes die ook bijten/steken (zoals muggen) van deze landen: Nepal, Tanzania, sri lanka, Oeganda en Nicaragua. Speelt de tijd van het jaar misschien nog een rol? En zo ja in welke tijd heb je dan de minste kans op die beestjes. Ook vroeg ik me af in welk(e) land(en) er geen sprake is van ebola. Alvast bedankt voor de reacties, groetjes!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
14.7K
Antoni
9 jaar geleden
Ik verwacht dat in het koudste land de minste insecten zijn. Dat zou dus Nepal zijn, denk ik, maar zeker weet ik dit antwoord niet. Daarom is dit een reactie. Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Cryofiel
9 jaar geleden
Heb je liever wormpjes die in de modder zitten en die zich via de huid een weg naar binnen vreten, dan muggen die alleen 's nachts actief zijn en die je met een eenvoudige klamboe weg kunt houden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Angst voor insecten beperkt zich in de regel inderdaad tot insecten die we kunnen ZIEN, Cryo ; hoe schadelijk ze zijn lijkt niet zo relevant te zijn., Maar ik zou persoonlijk alleen al vanwege het WEER Nepal kiezen ; en dan liefst nog een beetje in de bergen. En hoewel het hier bijvoorbeeld in mijn tuin ook krioelt van de insecten, verneem ik er niks van. In een tropisch klimaat echter is het onmogelijk niet voortdurend door allerlei vliegend geteisem - gevaarlijk of niet gevaarlijk - belaagd te worden. De vliegen alleen al.....
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik ben zelf in Tanzania geweest van november 2001 tot en met februari 2002. Besstjes die ik toen gezien heb: Muggen en kakkerlakken.
De muggen doe je niets aan, behalve klamboe ophangen en medicijnen nemen tegen malaria.
De kakkerlakken zaten in de doucheputjes, even doorspoelen met water en ze waren weg. Mijn tante woon in Tanzania, daar is nog geen Ebola geconstateerd. Wel is 50% van de bevolking besmet met AIDS/HIV dus let daar op mocht je bijvoorbeeld met mensen in aanraking komen die gewond zijn. Ik heb daar verder 1x een slang in de tuin gehad, maar deze werd meteen afgemaakt door de bewaker. En 1x een schorpioen in mijn kamer, dat was op mijn eerste dag :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet insect vrij maar Nepal is kouder en ja waar het vriest zijn minder insecten .

Antwoorden (2)

Het meest invloed op de hoeveelheid insecten heeft de temperatuur : insecten houden van warmte. Dus hoe kouder het land, hoe minder insecten.
Naarmate een streek droger is zul je ook minder insecten treffen , maar echte woestijnen zitten ook niet in je rijtje. Wel zitten er in het regenwoud meer insecten dan daar buiten, en bijna al je landen liggen rondom de evenaar.....insectenparadijsjes dus.

De beste kansen geef ik je voor Nepal. Op het noordelijk halfrond -ter hoogte van ergens tussen Frankrijk en Nederland zelfs - hooggelegen, gematigd klimaat ; de kans op allerlei vliegend en kruipend gespuis is daar statistisch gezien het kleinst.

Toegevoegd na 4 minuten:
De tijd van het jaar maakt voor insecten in tropische landen niet zo veel uit ; het is er nat en heet of droog en heet. Nepal is op zijn warmst subtropisch.

In Afrikaanse landen loop je het grootste risico op Ebola (Tanzania, Oeganda), maar beiden zijn op dit moment geen risicogebied.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
U zegt dat hoe hoger je komt, hoe minder muggen er zijn, maar in Scandinavië en Canada komen toch juist relatief veel muggen voor? (over Canada kan ik uit ervaring spreken, over Scandinavië heb ik alleen mensen horen praten)
Het exacte antwoord op de door jou gestelde vraag luidt voor zover ik weet: in Groenland. Het is daar doorgaans koud (slecht voor insecten), er groeien geen / vrijwel geen bomen (ook niet goed voor insecten) en verder denk ik dat Groenland wel als ontwikkelingsland kan gelden. Hoewel het onder de Deense kroon valt, is het autonoom zodat Groenland wel als een echt land kan worden beschouwd.

pas op: ik heb jouw vraag geinterpreteerd als een vraag naar de minste insectenSOORTEN. op Groenland komen wel degelijk muggen voor! ze brengen hier echter voor zover bekend geen ziekten over.

geen idee of de ontwikkelingsorganisatie waarmee je in contact staat, ook in groenland actief is... en ook weet ik niet hoe leuk het daar is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel leuk! Eigen ervaring. En ja die muggen heb ik ook meegemaakt.
Amadea
9 jaar geleden
Groenland is echter geen ontwikkelingsland. Je geeft geen antwoord op de vraag.