Zijn de verschillende zeeën van bepaalde landen?

Is de Noordzee bijvoorbeeld eigendom van 1 land of niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (2)

Nee, zeeën zijn niet van een bepaald land. Eigenlijk is niets van iemand.
Je kunt alleen van "eigendom" spreken als je het ook kunt verdedigen.
Het zal duidelijk zijn dat de zeeën niet te verdedigen zijn, alleen al omdat er twee keer zoveel zee is als land.
Vandaar dat elk land alleen een strookje zee langs zijn eigen kust kan claimen.
Dat noemt men een 5 (of zo) mijlszone. Ook wel territoriale wateren genoemd.
9 jaar geleden
Kort door de bocht heeft ieder land een stuk zee voor z'n kust wat van hem is de 12 mijlen zone . Dan hebben ze zeeën ook nog eens verdeeld in stukken onder elkaar voor de visserij en als er olie onder gevonden zou worden .En die grenzen zijn na de jaren 60 na jaren onderhandelen vast gesteld . De criteria waren ook heel ingewikkeld . Landen als zeg Denemarken of Nederland gingen al jaren vissen voor de kust van zeg Noorwegen . Ook bij IJsland veel ruzie . Maar uiteindelijk een verdeling Vd Noordzee waar een ieder zich bij neerlegde . Dan de grote uit zonderingen ! Het kanaal tussen Engeland en Frankrijk en alle andere zee engtes die te smal zijn om eerlijk te verdelen . En alle landen maakten er al honderden jaren gebruik van ook bij Gibraltar enz. Dus er is ook een recht van vrije door vaart op die plekken . Anders zou de Russische oorlog's vloot ( in vrede ) nooit door het kanaal mogen of door de Bosporus mogen varen . Daar zijn jaren en jaren gesprekken over geweest en boeken en stapels contracten over geschreven . Dat is te ingewikkeld . Maar de Noorzee is helemaal verdeeld .