waarom rijden toeristische busmaatschappijen zo zelden naar warmere streken in het winterseizoen?

Ik wil in de winter weg, met de bus. Ik zou liever met de trein gaan, maar dat is erg duur voor buitenlandse reizen.
Aanbod genoeg, maar vooral naar kerstmarkten en steden dichtbij (Parijs, Amsterdam...) en hier en daar naar een skioord. Nu heb ik al een paar keer met zulke busreis meegedaan, maar als het echt koud is leidt dit ertoe dat je van één kroeg naar de andere hopt omdat lang buiten lopen niet haalbaar is. Skiën op een piste doe ik niet graag, dus dat is geen optie.
Aan de andere kant, in de catalogi vind je zeer weinig reizen naar warmere oorden. Eén maatschappij rijdt in december naar Benidorm, maar bij de meesten stopt het eind oktober, en begint het terug ergens in maart.
Ik kan me nu toch wel voorstellen dat vele mensen naar warmere oorden willen, maar het aanbod is er niet. Zodat ik al bijna overweeg om naar Benidorm te gaan en van daaruit excursies te doen in de omgeving.
Wat ligt er hier aan de basis? De autowegen worden goed gestrooid in de meeste landen, dus het kan toch niet te maken hebben met slecht berijdbare wegen. Trouwens, dan zou dit toch ook spelen voor Benidorm?
Aan wat ligt het dan wél?

9 jaar geleden
in: Vakantie
1.2K
ronron1212
9 jaar geleden
Waarschijnlijk te weinig vraag.
bamibal
9 jaar geleden
Ik weet niet of mijn beeld klopt, maar ik heb het idee dat in het winterseizoen vooral ouderen naar het zuiden trekken. En voor hen is twee dagen in de bus een hele toer. Ik denk dat zij liever met het vliegtuig gaan.
tinus1969
9 jaar geleden
Vliegen is bovendien (als je t slim aanpakt) niet heel veel duurder dan met de bus.
liveisgreat
9 jaar geleden
het gaat me niet om het geld hoor... ik heb me gewoon laten bang maken van vliegtuigen.

Antwoorden (3)

Peter Langhout:
http://www.peterlanghout.nl/zoeken/?soorten=Busreizen&landen=Portugal,Spanje&perioden=November%202014,December%202014,Januari%202015,Februari%202015&transporttypen=Bus

Niet alleen Benidorm en ook portugal.
Maar er is inderdaad niet veel keus, bij de andere aanbieders kom ik niet veel tegen, zonder vliegtuig.
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
hejjjjjjjjjjjjjj super. ik moet dan wel naar Alphen ad Rijn geraken (ik woon in Gent) maar Portugal was nu net mijn bestemming. ik hoop alleen dat ze je antwoord niet verwijderen (omdat het in sé een reactie is) maar superbedankt en een dikke plus!
Ook voor busreizen geldt dat er winst gemaakt moet worden. Dus als er voldoende vraag is naar een bepaalde busreis dan wordt die wel aangeboden.

Daaruit kun je dan ook afleiden dat er buiten het hoogseizoen onvoldoende vraag is naar gecombineerde busreizen en vakanties in warme oorden. Ansich is het ook niet zo heel vreemd. Een vakantie in bv. Portugal of Spanje per bus is niet zo heel veel goedkoper dan met het vliegtuig. Daarnaast is per bus vaak een veel langere reis dan met het vliegtuig. Met de bus naar Spanje is vaak toch zeker 24 uur terwijl je met het vliegtuig binnen 12 uur van thuis in je hotel kunt zijn en daardoor vaak een dag langer op je bestemming kunt zijn.

Busreizen worden vooral gebruikt door diegenen voor wie een paar tientjes goedkoper belangrijker is dan snel op de bestemming zijn. Over het algemeen zijn dat jongeren die gebruik maken van zo'n busvakantie. Volwassenen/werkenden kunnen vaak het extra bedrag voor de vliegreis wel betalen en kiezen er voor om langer op het vakantieadres te zijn.

Overigens kun je er ook voor kiezen om alleen het hotel/appartement/whatever te boeken op je bestemming en met een busbedrijf als Eurolines naar het buitenland te reizen. Dit soort bedrijven voeren busdiensten uit op langere routes door heel Europa. Zo rijdt Eurolines bv. een aantal dagen van Breda naar Madrid en Porto.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een aantal dagen per maand, dus. Reis duurt zo'n 24 (Madrid) tot 36 (Porto) uur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
hej ja, met Eurolines heb je helemaal gelijk, die rijden het hele jaar door. maar de kwaliteit is niet altijd je dat....maar ze zijn supergoedkoop dus idd een alternatief voor mensen die weinig geld te besteden hebben.
en het zal wel met vraag/aanbod te maken hebben. de vraag is waarom die mensen dan wél in de lente/zomer/herfst naar warme oorden willen met de bus en niet in de winter :-/.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bijvoorbeeld omdat de grootste groep gebruikers van die busreizen (jongeren/studenten) in die periode (najaar/winter) naar school moeten... Je zit pas een opleving in de busreizen naar bv Spanje na de tentamen/examen periode en weer afnemen zodra het studiejaar begint. In de overige periode zijn het vaak georganiseerde rondreizen die per bus vertrekken.
Live is inderdaad great......een aanrader van mijnentwege: kijk er de vluchten eens op na op "skyscanner" of u maakt een account bij "travelbird.be" en u zult nog vele goedkope en mooie reizen maken. Nu maar hopen dat u geen vliegangst heeft. Succes!!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
wel ik ben wat bang gemaakt van vliegen. vroeger vond ik het heerlijk maar ik ben nu samen met een ingenieur die zegt dat de vliegmaatschappijen heel erg besparen op hun onderhoud, soms onvoldoende brandstof tanken enz... om de prijzen te drukken. Die goedkope vliegtickets en de stijgende concurrentie liggen volgens hem aan de basis.
vandaar dus...met de bus
Ik ben al bij Travelbird hoor, maar die hebben zo zelden aanbiedingen voor singels. Ik ben niet echt singel maar wil gewoon alleen op reis, zonder een reuzetoeslag te betalen. Ik ben daar echt eens aan toe voor meerdere redenen....
en bij busmaatschappijen heb je vaak interessante aanbiedingen voor allen reizenden, dat is nog een pluspunt. Ik bedoel hier trouwens niet mee de georganiseerde singlereizen (met gezellige dansavonden en zo, dus niet zo onschuldig :-), groepsreizen etc. Ik wil echt alleen op reis en dus ook geen groepsexcursies doen enz.