Wat maakt het Franse kraanwater anders smaken dan het Nederlandse?

Het kraanwater in Frankrijk heeft een aparte smaak voor Nederlanders. Het is wel drinkbaar, maar niet lekker. Waarom is dit zo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
3.6K

Het beste antwoord

Door de toevoeging van een kleine hoeveelheid chloor. Het is inderdaad wel drinkbaar.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ruikt inderdaad ook wat chloorachtig. Dank voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, het water is niet schadelijk. Maar door de chloor die er in zit is er voor mensen met zwakke darmen een kans op diaree.

Andere antwoorden (2)

Er zit ook meer kalk in het water, vaak is het water een beetje melkachtig van kleur. Meestal komt het drinkwater uit de bronnen, dus bronwater eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kalk lost volledig op in water. Kalk zie je dus niet. Als water melkachtig van kleur is, dan betekent dit dat er kleine luchtbelletjes inzitten. Als je er een glas van tapt, zie je als je heel goed kijkt de luchtbelletjes langzaam opstijgen langs de wand van het glas. Na meerdere minuten is de witte kleur verdwenen.
De smaak van drinkwater wordt voor een groot deel veroorzaakt door het gesteente/ de bodemsoort waar het als grondwater in heeft gezeten. In Nederland hebben we vooral klei, veen en zand. Maar in Frankrijk zitten in de bodem vooral echte rotsgesteenten: kalk, leisteen, graniet, basalt en zandsteen. daardoor zitten er in verschillende streken ook verschillende mineralen in het water, en bovendien in flink verschillende hoeveelheden. Er is dus ook niet EEN smaak van het water in Frankrijk. Het water in de Vogezen (graniet en zandsteen) smaakt behoorlijk anders dan het water in Bretagne (graniet en basalt) of in de Jura en grote delen van Zuid-Frankrijk (Kalksteen). Water dat afkomstig is uit graniet is heel zacht (met een super klein beetje zeep kun je je wassen of de afwas of de was doen), en water dat uit kalksteen komt is erg hard; je hebt heel veel zeep of afwasmiddel nodig. In sommige steden is het water echt mineraalwater (in Vichy bijvoorbeeld) en daar wordt het ook in flessen gedaan en verkocht als mineraalwater. De samenstelling van verschillende merken mineraalwater is dus ook heel verschillend en hangt af van waar de bron is.

Wanneer je denkt dat chloor de boosdoener kan zijn: laat kraanwater in een fles of pan lopen en zet die een paar uur open aan de lucht, zodat het chloor verdampt. Dan in de koelkast en drinken maar, meestal is het probleem dan opgelost.

Tenslotte: het water in Zuidwest-Frankrijk (kuststrook onder Bordeaux bijvoorbeeld) lijkt het meest op dat in Nederland; de ondergrond bestaat hier vooral uit zand.
Ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Dit is een perfect antwoord, WillemNeoChorio.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank je wel. wanneer je een geologische kaart van Frankrijk erbij pakt kun je behoorlijk gedetailleerd inschatten hoe het water zal zijn.