Waarom lopen er in Frankrijk militairen op straat?

Ik was laatst in Lille en toen ik daar was viel het me op dat je naast dat er aardig wat politieagenten surveilleerden ook dat er met name op het plein voor het station ook wat soldaten liepen in gecamoufleerde kledij en met grote Famas-geweren rond liepen. Ik vroeg me af waarom ze dat eigenlijk hebben in Frankrijk want hier in Nederland heb ik dat bijvoorbeeld nog nooit gezien.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
3.6K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
dat is omdat de situatie in Nederland (nog) niet zo ernstig is als in Frankrijk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is er dan aan de hand in Frankrijk dat er soldaten rondlopen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij zijn er in Frankrijk best wat mensen tegen François Hollande, misschien heeft dat iets ermee te maken.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
dat zal het probleem niet wezen

Het beste antwoord

Net zoals in andere grootsteden in Frankrijk, heerst in (de banlieues, de buitenwijken) van Lille heel wat criminaliteit. De bevolkingsdichtheid van een stad en de hoge werkloosheidscijfers zijn hier mede de oorzaak van. Om de problemen aan te pakken worden politie- en militaire diensten ingezet om de orde te handhaven. De Franse regering koos ervoor om haar leger ook de taak te geven om bij binnenlandse problemen de politie bij te staan in het handhaven van de openbare orde. Daarom zie je in Lille zowel politieagenten als militairen patrouilleren.