Welke gevolgen zijn er voor een halve dag overstay in thailand?

Wij zijn op dit moment in thailand op vakantie voor drie weken. We zijn in de eerste week een paar nachten naar cambodja geweest, waardoor we een nieuwe stempel in ons paspoort hebben gekregen bij de grens. Nu hebben wij die vandaag goed bekeken en kwamen erachter dat we maar tot en met de 25e mogen blijven. Onze terugvlucht is echter pas de 26e om 9 uur in de ochtend. We hebben 2 opties 1. De gok nemen en gewoon de 26e het land verlaten of nog wen retourticket kopen naar een buurland om een nieuwe stempel te krijgen wat duur is en zonde van de tijd.. Het liefst neem ik de gok. Ik heb herlezen dat we dan een boete moeten betalen van 500 bath, wat geen probleem is. Maar ik lees ook verhalen dat je opgepakt kan worden etc. We willen graag advies, of het veilig is om de gok te nemen.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (2)

Als uw visum voor Thailand is verlopen:

Indien tijdens uw verblijf in Thailand uw visum voor Thailand verloopt, is dat volgens de Thaise wetgeving een strafbaar feit. Elke visumplichtige bezoeker die geen geldig Thais visum heeft, kan door de Thaise immigratie autoriteiten worden gearresteerd. Bij binnenkomst worden uw persoonsgegevens geregistreerd, inclusief een foto. Bij het uitreizen zijn uw gegevens van binnenkomst dus bekend bij de immigratie autoriteiten. Ook al is het mogelijk een boete te betalen in geval uw Thaise visum is verlopen, het neemt niet weg dat u illegaal in Thailand verblijft en dit een strafbaar feit is waarvoor u gearresteerd kunt worden. De boete voor illegaal verblijf is THB 500 per dag met een maximum van THB 20.000.
Als u de boete van uw illegale verblijf betaalt en een ticket huiswaarts in uw bezit heeft, wordt u gedeporteerd. Dit houdt in dat u door de Thaise immigratie autoriteiten, geboeid, tot aan de gate op het vliegveld wordt begeleid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn ervaring is dat het niet zo'n vaartje loopt. Ik had twee jaar geleden mijn verblijf ook zonder dat ik het in de gaten had met twee dagen overschreden. Op de luchthaven moest ik toen (naar ik meen) 2000 baht boete betalen en kon ik even later vertrekken.
Als je werkelijk alles legaal wilt doen, zul je even naar een immigratiekantoor moeten gaan, je ticket meenemen en laten zien dat je pas een dag later vertrekken kan. Dan is er wel wat aan te doen.
Een borderrun lukt niet meer, want dit is niet meer geldig. Je komt het land niet meer binnen.