Beste tijd om op Safari te gaan in Zuid Afrika?

Ik zou graag met mijn vriendin voor 3 weken naar Zuid Afrika willen voor een rondreis/Safari. Wanner kan ik dan het beste gaan qua temp en prijzen van de vliegtickets?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
Cryofiel
9 jaar geleden
Behalve temperatuur en prijzen heb je ook nog zoiets als de natuur en de dieren die je wilt gaan bekijken. (Althans, dat zou voor mij een belangrijk criterium zijn.) Ga je aan het einde van de droge tijd, dan is de natuur dor en kaal. Als de dieren in een bos of tussen de struiken lopen, kun je ze dan toch goed zien, want je kunt behoorlijk ver tussen de plantengroei doorkijken doordat alles zo kaal is. Je ziet dan dieren die je niet zou hebben ontdekt als alles volop in het blad zou zitten. Daarnaast is er op dat moment weinig water. De dieren verzamelen zich noodgedwongen op die plekken waar nog wel water is. Als je naar zo'n plek gaat, kom je enorme kuddes dieren tegen. Ga je daarentegen aan het einde van de natte tijd, dan zit alles volop in het blad. De natuur ziet er dan een stuk mooier, lieflijker, uit. Maar de dieren zijn verspreid, dus als je er een paar ziet zijn het er maar een paar. En veel dieren zul je niet eens zien omdat ze tussen de nu ondoorzichtige struiken zitten. Dus waar kies je voor: weinig dieren tegen een prachtige achtergrond, of veel dieren tegen een dorre achtergrond?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet te droge tijd.. Dan zitten de dieren namelijk in de schaduw. Verder een topreactie!

Het beste antwoord

Ik ben er afgelopen februari (tot begin maart) geweest. Ons is toen meermaals verteld dat dat een goede tijd is. Het begin van de natte rijd: alles begint net uit te lopen dus de dieren zijn erg actief.
In het droge seizoen zijn de dieren vaak onzichtbaar, ze liggen de hele dag in de schaduw om af te koelen (behalve de zebra's, vanwege hun strepen kunnen ze beter tegen de zon) en gaan in de avond- en ochtendschemering drinken.
Wanneer het natte seizoen nèt aanbreekt zijn de dieren overal te zien, vanwege de begroeiing waar je dan nog doorheen kan kijken en omdat de dieren niet meer zo schuilen in voor de zon.

Ook is het voor jezelf prettig. Wel temperaturen van rond de 25 graden, dus lekker warm en je krijgt een lekker kleurtje, maar niet zo heet dat je wegbrandt.
We hadden volgens onze gidsen niet veel later moeten komen, half maart wordt het écht nat en is een safari niet grappig meer. Ook schuilen dan alle dieren voor de regen.
Als we een maand eerder waren geweest, dus ergens in januari, was het nog net te heet geweest.

Ga dus in februari: veel dieren, lekker weer, grappig genoeg redelijk weinig toeristen en heerlijk genieten.

Ps, als je nog tips wilt over andere dingen in zuid Afrika, stuur me dan even een persoonlijk berichtje.

Toegevoegd na 3 minuten:
De ticketprijzen: februari is ook aardig optimaal. Als je 3 weken van te voren boekt en op dinsdagen vliegt ben je zo goedkoop mogelijk uit (gek, maar het is zo).

Daarnaast is het sterk de moeite waard om op de site van KLM te kijken. Zij,waren stukken goedkoper dan hetzelfde ticket (ook van KLM) op cheaptickets.nl!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Plus! Weer een prima antwoord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+, ik ben er in 2007 ook geweest, van februari t/m mei, het is daar dan goed toeven!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mei is wel laat voor een safari lijkt me... zo groen...