Als je in het buitenland woont en je paspoort is nog 2 weken geldig, kun je dan toch nog naar NL toe om deze te verlengen?

Om naar NL te vliegen moet ik altijd of via Miami of via Londen vliegen. Heb wel een geldig visum. Ik weet dat sommige landen eisen dat je paspoort nog 6 maanden geldig is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
1.1K
ronron1212
10 jaar geleden
bij de nederlandse ambassade in het land waar je bent kun je een nieuw paspoort aanvragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ons eiland heeft geen NL ambassade.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In dat geval naar de dichtstbijzijnde ambassade. Mocht je nog een vakantie naar Nederland op de planning hebben dan zou je het hier ook via internet (het online loket) kunnen aanvragen, in dat geval is je nieuwe paspoort klaar als je hier bent. Je mag er nog wel mee reizen, houdt er wel rekening mee dat je niet meer kan vliegen als je paspoort verlopen, kortom plan je retourvlucht ruim voor die datum.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de ambassade geeft ook een noodpaspoort af,kost wel wat meer,in afwachting op je paspoort

Het beste antwoord

Landen buiten Europa accepteren alleen een geldig paspoort als identificatiebewijs. Een verlopen paspoort is meestal niet voldoende. Tijdens een reis in het buitenland moet je in het bezit zijn van een geldig reisdocument. Wanneer je hierover niet beschikt kun je in sommige gevallen een nooddocument krijgen.

Je paspoort is nog twee weken geldig, dus binnen deze twee weken kun je naar Nederland toe. Je kunt ook naar een Nederlandse ambassade of consulaat-generaal in het buitenland. De ambassade is volgens je opmerking niet op je eiland waar je nu verblijft, dus kun je na het maken van een afspraak met de boot of vliegtuig naar het dichtsbijzijnde vasteland voor een bezoek aan een Nederlandse ambassade of consulaat-generaal.

Nederlanders die in het buitenland wonen kunnen bij de meeste Nederlandse ambassades en consulaten-generaal een paspoort of identiteitskaart aanvragen. Je moet hiervoor een afspraak maken. Informatie over mogelijkheden en openingstijden vindt je op de websites van de Nederlandse vertegenwoordigingen in het buitenland. Je kunt alleen een Nederlandse identiteitskaart aanvragen in de landen waar deze kaart geldig is.

Toegevoegd na 44 minuten:
Sommige landen eisen dat je paspoort bij vertrek nog minimaal zes maanden geldig is. De belangrijkste landen waar dat voor geldt zijn: Afghanistan Bangladesh Suriname Algerije Belarus Tsjaad Angola Kirzigstan Thailand Azerbeidzjan Rusland Zambia