Zijn er vliegmaatschappijen waar ik als 16 jarige mag vliegen zonder toestemming?

Beste mensen,

Ik ben 16 jaar en thuis gaat het door een slecht verleden erg slecht met mij ik ben nu al 2 jaar bezig met contact te leggen met mijn vader in roemenië,
Na lang zoeken heb ik het gevonden en is alles al ver rond om erheen te gaan, nu las ik dat er schriftelijk toestemming voor nodig is van mijn moeder? het probleem hierbij is echter dat ik al meer dan 4 jaar nogal hevige ruzies heb met haar en dat grotendeels door mijn vader komt aangezien ze mij er niet heen wil laten gaan. nu is mijn vraag zijn er roemeense of nederlandse vliegmaatschappijen waar ik als 16 jarige zonder toestemming naar roemenië mee kan vliegen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie

Antwoorden (1)

Jij bent minderjarig, dat betekent dat je formeel inderdaad toestemming nodig hebt. Overigens zou dat formeel gezien ook gelden als je met trein of bus gaat (het punt is dat je niet handelingsbekwaam bent en dus officieel niet zelf een kaartje kunt kopen).

In de praktijk is het de vraag of er op gecontroleerd wordt (16 jarigen mogen namelijk bij de meeste luchtvaartmaatschappijen onbegeleid vliegen), maar je loopt het risico geweigerd te worden.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erg bedankt voor je reactie tinus1969, dus als ik het goed begrijp is er maar weinig controle en is er dus een grote kans dat ik er gewoon langs kan lopen? en is daar ook verschil in per maatschappij dat er bijv. minder controle is bij goedkope maatschappijen?
tinus1969
9 jaar geleden
Goeie vraag ;-)
Mijn ervaring is, dat goedkope maatschappijen juist streng controleren. Zo is Easyjet veel strikter dan KLM mbt het principe van niet meer dan één stuk handbagage. Overigens; ik zou me niet aleen zorgen maken over het vliegen, maar over het daar zijn. Als je als minderjarige die geen Roemeens spreekt in de problemen komt, dan zit je ook echt in de problemen.