De auto.

Binnenlandse vakanties:
Bij de vakanties in Nederland zijn vooral de Noordzeebadplaatsen en de Veluwe populair. Voor binnenlandse vakanties blijft de auto het vervoermiddel bij uitstek. In negen van de tien gevallen is de auto namelijk het voornaamste vervoermiddel om het vakantieadres te bereiken. Dit aandeel is de laatste jaren tamelijk stabiel. Een veel geringere groep Nederlanders gaat met de trein naar het vakantieadres.

Buitenlandse vakanties:
Ook voor buitenlandse vakanties maakt men veelal gebruik van de auto. Ongeveer 10,1 miljoen keer ging men op deze wijze in 2012 op pad voor een buitenlandse vakantie. Op ruime afstand volgt het vliegtuig als het op één na belangrijkste vervoermiddel om naar een buitenlandse vakantiebestemming te reizen. In 2012 werden 6,8 miljoen vakanties met dit vervoermiddel ondernomen, iets meer dan in 2011. Het gebruik van het vliegtuig is in de periode 1990-2012 sterk toegenomen.