Bij welk land hoort Gibraltar ?

Wij zijn het aantal landen aan het tellen waar we geweest zijn. Maar moeten we Gibraltar nou bij Spanje tellen of Engeland?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
7.4K

Antwoorden (3)

Gibraltar hoort bij Groot-Brittannië.

Toegevoegd na 1 uur:
Gibraltar is nu een “redelijk zelfstandige” staat, maar sommige bevoegdheden, zoals defensie en buitenlandse zaken, blijven de verantwoordelijkheid van de Engelse regering.
Voor het Europese Parlement geldt Gibraltar als onderdeel van Zuidwest-Engeland.
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, Gibraltar is voor het VK ongeveer wat de ABC-eilanden zijn voor Nederland. Het hoort zeker *niet* bij Spanje:
"Under the Gibraltar constitution of 2006, Gibraltar governs its own affairs, though some powers, such as defence and foreign relations, remain the responsibility of the UK Government."
[http://en.wikipedia.org/wiki/Gibraltar]
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de door Simon gegeven NLse wiki staat het ook zie ik nu zelfs: "Volgens de Gibraltarese grondwet van 2006 regelt Gibraltar zijn eigen zaken, hoewel sommige bevoegdheden, zoals defensie en buitenlandse zaken, de verantwoordelijkheid blijven van de regering van het Verenigd Koninkrijk."
ItisILeClerc
10 jaar geleden
doe maar Spanje, want dat schijn je graag te willen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Streep "Gibraltar" af, of anders "het VK".
Maar ik kan me ook wel vinden in ItisILeClerc hierboven.
SimonV
10 jaar geleden
Je kunt ook Spanje én VK schrappen, en zeggen dat je de staat Gibraltar bezocht hebt.
Gibraltar is een Brits overzees gebied gelegen aan het zuidelijke eind van het Iberisch Schiereiland bij de ingang van de Middellandse Zee.
Gibraltar werd in 1704 tijdens de Spaanse Successieoorlog door een Engels-Nederlandse troepenmacht op Spanje veroverd. Het gebied werd vervolgens in 1713 onder de Vrede van Utrecht "voor altijd" overgedragen aan Groot-Brittannië.
Volgens de Gibraltarese grondwet van 2006 regelt Gibraltar zijn eigen zaken, hoewel sommige bevoegdheden, zoals defensie en buitenlandse zaken, de verantwoordelijkheid blijven van de regering van het Verenigd Koninkrijk.
fremar
10 jaar geleden
Gibraltar is toch onafhankelijk sinds dit jaar?