Waarom woon je IN een land, maar OP een eiland?

Waarom zegt men altijd dat je in een land woont (bijvoorbeeld: Ik ben met vakantie IN Nederland.) maar wanneer men spreekt van een eiland, bijvoorbeeld Ibiza, dan zegt men: Ik ben met vakantie OP Ibiza.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
7.4K

Het beste antwoord

Omdat je altijd op een eiland bent en niet in een eiland. Een land is groot en daar woon je in tussen de mensen. Een eiland staat op de landkaart kleiner aangegeven als een soort postzegel en daar woon je weer op. Doordat een eiland relatief klein is vergeleken met een land woon je er dus niet in. Het gekke is dat je wel weer in een stad of dorp van dat eiland woont of bent.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kijk hier maar eens:
http://www.goeievraag.nl/vraag/nederland-curacao.43752
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een eiland een op zichzelf staand stuk land is, omgeven door zee.
Het staat los van de rest, dus daar ben je OP.
Bijvoorbeeld:
Je bent IN een kamer, daar zit je OP een stoel.
Je bent in een huis, daar word je soms OP de kast
gejagen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je 'in' een land woont, en 'op' een eiland. Je bent niet 'op Groot-Britannie' en wel op 'Jersey'.
Ibiza is gewoon Spaans, dus als je naar Ibiza gaat kan je in feite ook zeggen dat je op vakantie in Spanje gaat.

Ik heb wel eens gehoord dat iemand uit Urk zei dat ie 'op Urk' woont. Maar dat komt gewoon omdat dat vroeger ook een eiland was.

Aaah ik krijg zin in vakantie!!