Mag je legale "wapens" in je grootbaggage/koffer meenemen naar het buitenland?

Hallo, wellicht is het woordje 'wapens' misplaatst. Maar ik bedoel meer bijv. een alarmpistool, paintball geweer, luchtbuks, etc. Mag je deze in je koffer meenemen in vliegtuig naar het buitenland?

Of is er ergens een lijst te raadplegen van landen waar deze spullen wel en niet toegestaan zijn om ze in de vliegtuig mee te nemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
7.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar dit geeft toch nergens antwoord op de vraag? Namelijk wat je in je koffer mee naar "het buitenland" mag meenemen.

Het beste antwoord

Nee, in de meeste gevallen mag dat niet.
Binnen de EU zijn daar richtlijnen voor opgesteld en er is dus een Lijst Verboden Goederen die is opgesteld door de EU. Deze lijst vindt je in ieder geval via de site van Schiphol, regels voor ruimbagage.
http://www.schiphol.nl/Reizigers/OpSchiphol/Bagage/RegelsRuimbagage.htm

Onverminderd de toepasselijke veiligheidsregels mogen passagiers
de volgende voorwerpen niet meenemen in om beveiligingsredenen
beperkt toegankelijke zones en aan boord van luchtvaartuigen:

Vuurwapens en andere apparaten die projectielen kunnen afvuren.
Apparaten waarmee een projectiel kan worden afgevuurd en aldus ernstig letsel kan worden
toegebracht, of die de indruk wekken daarvoor te kunnen worden gebruikt, zoals:
................luchtbuks. Maar ook: speelgoedgeweren, replica's etc. Bogen, kruisbogen en pijlen, enz.

En geloof me maar dat deze regels in sommige landen heel streng gecontroleerd worden en buiten Europa, bijv. de VS in het bijzonder.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, aan deze lijst kun je geen recht ontlenen. De beveiligingsmedewerker behoudt altijd het recht om alsnog vanwege veiligheidsredenen een artikel te weigeren.
Dus laat ook het klapperpistooltje van je kind maar gewoon thuis.