Vanaf welke leeftijd mag je zonder toestemming vliegen?

Vanaf welke leeftijd mag je zonder toestemming vliegen? Ik las ergens dat je wel zonder begeleiding mag vliegen als je 15 jaar bent. Alleen is dat zonder toestemming? Of heb je dat wel nodig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
52.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stel je bent 15 jaar oud mag je dan als passagier vliegen zonder toestemming van je ouders?

Antwoorden (3)

Nee dat mag niet, mijn nicht vliegt al vanaf haar 8e elke zomer alleen maar met toestemming en onder toezicht van een stewardess het kan vanaf je 18e zonder
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je daar een bron van? 18 lijkt me laat, gezien de vele jongerenreizen die er zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat is uit ervaring van mij nicht omdat ze al vanaf een jonge leeftijd heletijd heen en weer moest reizen en t nu zonder toestemming en toezicht is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar geloof ik ook niks van. zover bekend is bij mij moet je onder 18jaar toestemmingsbrief van je ouders hebben (zo was het bij mij tenminste) om te mogen vliegen. en op zeer jonge leeftijd krijg je begeleiding van stewardess.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat geloof je niet?
Je mag zonder toestemming vliegen vanaf 18 jaar, onder de 18, moet je begeleiding hebben van iemand van 18+ om te mogen vliegen of brief van ouders.
Of onder begeleiding van een steward(ess), maar hoe dat precies zit, weet ik niet.
(Zal waarschijnlijk ook met brief van ouders zijn etc.)
Ik weet alleen dat ik een brief van mijn ouders meekreeg dat ik (15 jr) toestemming van hun had om met mijn vriend (18 jr) op vakantie te mogen.
Dit hoefte ik alleen te laten zien als er naar werd gevraagd, maar volgens mij vroeg niemand er naar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er wordt op verschillende vluchtvaartmaatschappijen aangegeven dat het per land EN per luchtvaartmaatschappij kan verschillen. Let daar dus op. Zo is het bij KLM vanaf 15, bij Transavia al vanaf 12 en bijv. bij Beachmasters gaan ze ervan uit dat de hoofdboeker heeft geregeld dat er toestemming is en controleren ze dus niet.

Volgens KLM inderdaad vanaf 15 jaar:
Kinderen tot en met 14 jaar moeten altijd begeleid worden door een persoon van 18 jaar of ouder, die tijdens de hele reis de volledige zorg en verantwoordelijkheid voor het kind draagt. De ouders of begeleider van het kind moeten bovendien op dezelfde vlucht en in dezelfde reisklasse reizen, tenzij zij de Unaccompanied Minor-service hebben gereserveerd.
&
Kinderen van 15 tot en met 17 jaar mogen onbegeleid reizen op vluchten die door KLM en AIR FRANCE worden uitgevoerd. Voor kinderen in deze leeftijdgroep mag u natuurlijk ook op vrijwillige basis de Unaccompanied Minor-service boeken.

Transavia zegt al vanaf 12 jaar:
Kinderen 12 t/m 15 jaar
Deze kinderen mogen alleen reizen en krijgen verder geen begeleiding van personeel van transavia.com. Als u wel begeleiding voor uw kind wilt, kunt u deze service ook aanvragen. De kosten hiervoor zijn € 50,- per kind per enkele reis.

Beachmasters (een jongeren reisorganisatie) zegt het volgende:
Aansprakelijkheid en leeftijd
Degene die een reis boekt, voor zichzelf of voor zichzelf en andere deelnemers, is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die uit de overeenkomst voortvloeien. Alle correspondentie wordt gevoerd via het adres van deze zogenoemde 'hoofdboeker'. Beachmasters gaat er vanuit dat op het moment dat een minderjarige deelneemt aan een reis er akkoord is van ouders of voogd om deze reis te boeken. De hoofdboeker is verantwoordelijk voor de goedkeuring van de ouders/voogd van de overige reizigers in het geval deze minderjarig is/zijn. We stellen de hoofdboeker aansprakelijk voor eventuele annuleringskosten wanneer blijkt dat er vooraf geen toestemming is gegeven voor de reis.