Mag ik reizen met een paspoort dat bijna verlopen is?

Ik ga van 7 t/m 13 september op vakantie naar Italië. Nu zag ik dat mijn paspoort verloopt op 16 september. Gaat dit nog problemen opleveren of kan ik gerust op vakantie gaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
7.9K

Antwoorden (3)

Dat kan prima, want je paspoort is gewoon geldig tot 17 september. Ik zou alleen zorgen dat ik op de terugweg geen vliegtuig miste, als ik jou was...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt van het land af waar je heen gaat. Sommige landen eisen dat na het verlaten van het land je paspoort nog ten minste een bepaalde periode geldig is.

Maar je moet er ook rekening mee houden dat door onvoorziene omstandigheden (ziekte, stakingen, natuurgeweld etc.) je terugreis later kan zijn dan gepland. Het is dan wel handig als dat geen extra problemen oplevert in verband met de geldigheid van je paspoort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
hij gaat naar italie
Binnen de Europese Unie geldt het volgende: je paspoort moet geldig zijn tot en met het moment van terugkomst, dus 13 september. Aangezien Italië tot de EU behoort zal dit geen problemen opleveren.
Maar bedenk je het volgende: bij ziekte, arrestatie of andere onvoorziene omstandigheden kun je langer moeten blijven.

Een paspoort of ID-kaart moet je toch verlengen, doe dit dan uiterlijk begin september. Dan ga je met een veilig gevoel op vakantie.
Fijne vakantie!