Wat betekent het achtervoegsel '-ange' in Luxemburgse plaatsnamen?

In het zuiden van België, Luxemburg en het noorden van Frankrijk zie je het even overal: -ange. Martelange, Dudeange enzovoorts. Daarna en daarvoor zie je het nergens. Wat betekent het, en waarom zie je het alleen in deze regio?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
6.4K

Het beste antwoord

Tijdens de vroege middeleeuwen ontstond het Frankische rijk, eerst onder de Merowingen, later onder de Karolingen. Die uitgang -ingen betekent: afstammelingen van. Plaatsnamen die eindigen op –ingen tonen daarmee hun Germaanse oorsprong aan.
In Romaans gebied verromaanste deze uitgang tot –ange, een naamstype dat we in België vaak tegenkomen. Het betekent dus dat de oorspronkelijke bewoners van die plaats Romanen waren.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je, heel helder. Dan geldt dat zeker ook voor '-engen' (bijv. Portengen) en '- angen' (bijv. Boertangen)?
Amadea
10 jaar geleden
Boertange heeft geen n als laatste letter. Tange betekent volgens Van Dale: zandige hoogte, zandrug in het veen. De uitgang -engen is wél dezelfde als -ange. Kockengen komt van Cocagne, de Franse benaming voor Luilekkerland. Op dezelfde wijze is Spengen afgeleid van Spanje en Portengen van Bretagne.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je met Romanen, Amadea?
Amadea
10 jaar geleden
De mensen die een Romaanse taal spraken en de Romaanse cultuur met zich meedroegen. Frans, Spaans, Italiaans, Portugees.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat woord bestaat niet, Amadea. Romaans slaat op talen of kunsthistorische zaken, maar is geen aanduiding voor mensen. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Romaans en verder.

Andere antwoorden (2)

Ik heb even als voorbeeld het plaatsje Tontelange gebruikt. Je kunt ook een andere naam invullen.

Tontelange een opzegging in " ange ", die verwijst naar de Duitse " ingen ", wat betekent " mensen ", Tontelingen betekent dus " De mensen van Tontel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het is steeds een uitloper van een berg, dus gelegen aan de voet van een berg.
Er is géén verband met INGEN en nogmaals inge(n) duidt steeds op water.
In antroponymica komt -inge( < inga.) voor in de betekenis van " bezit van of behorende bij." Voorbeeld : Warringa = van de familie Ward. Stoelinga = zo van - de familie - Stoel !
een jaar geleden