Mag een reisorganisatie je koffer met het volgende vliegtuig mee sturen zonder je daarover vantevoren te informeren?

Vanuit Samos (Griekenland) maakten we op weg naar Nederland een tussenstop op Skiathos. Vanwege een korte landingsbaan kunnen daar geen volle vliegtuigen landen en opstijgen. Daarom hadden ze de koffers van de mensen van Samos in het volgende vliegtuig gedaan. Hierdoor moesten we meer dan een uur op onze koffers wachten. Het was voor de reisorganisatie van tevoren al bekend, maar wij hoorden het pas vlak voordat we gingen landen. Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zal heus wel ergens in de voorwaarden staan ja.

Antwoorden (1)

De luchtvaartmaatschappij zal dit hebben gedaan. Die zal zich waarschijnlijk beroepen op hun Algemene Voorwaarden en dit als veiligheidsmaatregel hebben gedaan.
Vertraging kan je soms claimen op je reisverzekering, maar dat geld meestal alleen bij vertraging na aankomst in het vakantieland. De vertraging moet dan minimaal 24 uur bedragen.

Bij vertraging langer dan twee uren heb je recht op "verzorging" door de vliegmaatschappij.

Het gaat bij jou waarschijnlijk om een pakketreis. Als je schade hebt geleden door de vertraging kun je proberen de reisorganisatie daarvoor aansprakelijk stellen. De reisorganisator is verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van uw reis. Daar hoort ook het vervoer van uw bagage bij. In dit geval gaat het om een korte vertraging en zal de reisorganisatie standaard geen vergoeding geven en zich naar alle waarschijnlijkheid beroepen op de voorwaarden. Zie verder de bron voor de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. (die - is niet van mij) Het gaat mij er vooral om dat de reisorganisatie dit van tevoren zo heeft gepland zonder iets tegen de passagiers te zeggen. Als we dit hadden geweten hadden we de taxi kunnen bellen dat hij pas 1 1/2 uur later hoefde te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zal waarschijnlijk vrijwel dagelijks gebeuren dat men bij deze tussenstop de bagage met een eerstvolgende vlucht mee laat gaan. Het kan natuurlijk zijn dat er in dit geval wat meer vertraging is opgetreden in het schema.
Het was wel netter geweest dat de reisorganisatie er op tijd op had gewezen.