Denkend aan holland.. Wat zijn de karakteristieken van Nederland?

Ik werkt veel met studenten uit het buitenland. En soms vragen ze me wel eens: Hoe is Nederland. Wat zijn goede punten om nederland te karakteriseren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
1.3K

Het beste antwoord

Nederland karakteriseren?
- een toilet met een verjaardagskalender erin en/of zelfs boeken en planten.
- Half Nederland staat in het oranje te juichen als er het nationale elftal weer aantreedt, of als er schaatskampioenschappen zijn.
- Op een verjaardag met zijn allen in een kringetje zitten en boos zijn als je naar de w.c. bent geweest en iemand heeft je stoel ingepikt.
- Eén koekje bij de koffie, en daarna verdwijnt de trommel weer in de kast.
- Rijtjeshuizen met open gordijnen en dan naar binnen gluren bij een ander hoe het er daar uit ziet.
- Buitenlanders proberen aan te spreken in hun eigen taal.
- De koninklijke familie aan het koekhappen en zaklopen op koninginnedag.

Dat zijn nou typisch van die Nederlandse gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt als een bus! +1

Andere antwoorden (14)

Water, windmolens, klompen, Rembrandt, delta
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even kijken... Bij mijn weten denkt de gemiddelde Amerikaan dat Holland de hoofdstad van Amsterdam is.
Verder wonen we allemaal in molens, dragen we klompen, kweken we tulpen om alle hashplanten te verbergen en we eten de hele dag kaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha en eten drop..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow..hoe kon ik die nu vergeten. Mijn enige echte grote verslaving (naast koffie)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drop...... O, mijn gróóóóóte kwelgeest! Was ik maar geen Nederlander! Van alle drop verlos ons Heer. Totaal; verslaafd.
Laat ze naar 'Man bijt hond' kijken. Dan krijgen ze een heel mooie dwarsdoorsnede van hoe Nederland in het echt is.
Compleet met 'Ons kent Ons'.

Toegevoegd na 51 seconden:
Zul je denk ik wel een soort van 'nasynchronisatie'/ondertiteling erbij moeten leveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gezellige terassen in de grote steden.
De molens en de bloembollen.
De stranden aan de kustgebieden.(Wadden eilanden)
De prachtige duinen en de bossen.
Een fietsende bevolking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groen vlak land met veel dijken om ons tegen het water te beschermen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland heeft de grootste haven in Rotterdam...de deltawerken...neeltje jans...het naturalis waar die schedel nu is...madurodam...de keukenhof...het huis van anne frank...vincent van gogh...enz

Toegevoegd na 20 minuten:
ik vergeet iets héél karakteristiek....
"De Toppers"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gangbaar beeld:

Nederlanders klagen graag
Tolerantie
Gierigheid
Betuttelende staat
Drugsbeleid
Goed (taal)onderwijs
Goede zorg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wallen : en het jongetje met de vinger in de dijk .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog wat aanvullingen,
-Tussen 5 en 6 uur eten we allemaal een warme hap
-Onze ouderen zitten veilig bij elkaar in èèn groot huis.
-Stipheid is erg belangrijk voor Nederlanders.
-Vertel nooit wat je verdient.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nuchterheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder aan een kaartje schrijven: groetjes van de fam. x en een pootje/ likje van viky (de hond). Probeer je eens voor te stellen hoe dat voor buitenlanders over moet komen :)

Op een verjaardag iedereen feliciteren met de jarige (schijnen ze in het buitenland alleen bij de jarige te doen)

Tijdens een etentje iedereen voor zich betalen ("going Dutch").

Een leuk boekje voor jou studenten is denk ik: Zo werkt dat in Nederland van J. vossestein. Dit boekje staat vol met (grappige) nederlandse eigenaardigheden. Ook leuk voor nederlanders om te lezen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Typische Nederlandse eigenschappen

.Afspraken ver vooruit maken en altijd de agenda bij de hand of er nog plaats is

.Smorgens brood met hagelslag als ontbijt

.Koekje bij de koffie en sowieso bij iemand ff een bakkie doen
.3 zoenen
.snoepen zoals drop, winegums etc.

.Vele verplichtingen

.Plichtsgetrouw, als je iets afspreekt doe je dat ook

.Tolerantie

.Polonaise

Typisch Nederlandse produkten

typies nederlads eten
.Hollandse haring
.Stroopwafels
.Speculaas
.Schuimpjes
.Kroketten, frikandellen etc.
.Hagelslag
.Drop
Erwtensoep
Pannenkoeken, poffertjes
.Gele vla
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-vrijheid van denken
-het poldermodel
-veel kan (al lijkt het minder)
-veel mensen, veel nationaliteiten en gezindten
die redelijk met elkaar samenleven
-met veel mensen op een klein stukje grond leven
-diversiteit in landschap: bos/zee/stedelijk
-carnaval!