Moet ik dingen regelen als ik naar Amerika ga en mijn dochter staat op de naam van mijn man en hij gaat niet mee ?

Wij zijn niet getrouwd maar mijn minderjarige dochter staat op de naam van mijn partner. En heb je nou wel of geen visum nodig. Ik hoor van de een alleen een visum en van e andere hoor ik esta en weer iemand anders zegt allee 2 nodig. Want de amerikaanse ambassade is pas maandag weer open.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vakantie
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet toch altijd overleggen met de ambassade!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoe bedoel je dat je dochter op naam van je partner staat? Hoezo op naam van?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haar en vaders achternaam zijn het zelfde......
ronron1212
10 jaar geleden
ja is vaak zo he maar ze heeft toch haar eigen paspoort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt ze heeft een eigen paspoort, maar omdat ze de achternaam heeft van haar vader is het een probleem als hij niet meegaat. Ik krig van alle kanten te horen dat het een probleem is als vader niet mee gaat in verband met ontvoering en dat ik allemaal papieren moet regelen dat ik haar mee mag nemen. En de een zegt geboorte uittreksel enz enz.

Het beste antwoord

Je dochter moet haar eigen paspoort hebben. Volgens mij is zij geen klein kind meer, maar een puber, en dan zul je heus geen moeilijkheden krijgen.

Vaders en moeders met een andere achternaam dan hun kinderen hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is geen persoonscontrole, maar naar of vanuit een land buiten dit gebied wel. De Koninklijke Marechaussee moet dan bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er ernstige redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het zou handig zijn als je je vraag wat duidelijker zou omschrijven (wat bedoel je bijvoorbeeld met "van e ander hoor ik esta"?), maar ik denk dat je bedoelt dat je dochter minderjarig is en ingeschreven is in het paspoort van haar vader. In dat geval krijg je gegaranderd problemen bij de douane van de VS. Uit ervaring weet ik dat ze moeilijk zullen gaan doen over het feit dat de eigenaar van het paspoort (even aannemende dat ze het paspoort waar ze ingeschreven staat bij zich zal hebben) er zelf niet bij is.
Als je met "ze staat op naam van mijn man" werkelijk bedoelt te zeggen dat hij wel de voogdij heeft en jij niet (wat ik me nauwelijks kan voorstellen, want je bent tenslotte de moeder, neem ik aan) dan heb je een nog groter probleem.
Of bedoel je met je vraag dat ze zijn achternaam draagt? Ook dan moet je dingen regelen om gemakkelijk door de douane te komen.
Gemakkellijkste optie: vraag met spoed een eigen paspoort voor haar aan. En in het geval ze niet jouw achternaam heeft: regel een ondertekende verklaring van je man waarin hij zegt dat hij toestemming geeft dat ze met jou meereist.

Succes !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Kinderen staan tegenwoordig niet meer in het paspoort van hun ouder bijgeschreven, maar moeten een eigen exemplaar hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verdraaid, je hebt gelijk, ik liep een beetje achter. Maar dan snap ik "ze staat op naam van mijn man" ineens helemaal niet meer...... zal wel met de achternaam te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry ik bedoel ze draagt de achternaam van haar vader en paspoorten moet nog geregeld woorden we hebben geen paspoorten alleen een id kaart en allemaal een eigen. Maar paspoorten regelen dat is zo geregeld. En ik ga er vanuit dat ik tuurlijk de voogdij heb want ik ben haar moeder. En mijn partner heeft alleen maar bij e geboorte aangegeven dat hij de vader is van ons dochter.
Zorg voor een verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder; recent uittreksel gezagsregister; recent uittreksel GBA; kopie van paspoort van toestemminggevende ouder; eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang; eventueel het ouderschapsplan; eventueel geboorteakte.
Deze documenten kunnen de marechaussee helpen bij een snellere persoonscontrole.
Uw kind moet over een eigen paspoort beschikken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sinds kort worden kinderen standaard niet meer bijgeschreven op het paspoort van de ouder, maar moeten ze een eigen identiteitsbewijs hebben. Voor de VS is een Nederlands identiteitsbewijs niet voldoende, vraag dus een paspoort voor haar aan.

Houd er rekening mee, dat de namen op het vliegticket EXACT overeen moeten komen met de namen zoals vermeld in het paspoort.

Voor de VS heb je altijd een ESTA nodig. Dat is een 'visa waiver', dus een bevestiging dat je geen visum nodig hebt, maar eigenlijk is het een soort verkapt visum. Vandaar de verwarring. Ook je dochter heeft zo'n ding nodig. Aanvragen via internet.

Als je in de VS gaat werken, heb je een verblijfs- en een werkvergunning nodig, maar ik ga er van uit dat dat niet aan de orde is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ohh nu snap ik dat visum en esta gebeuren dankjewel, en ik ga voor vakantie naar VS
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Klopt. Je hebt pas een visum nodig als je van plan bent langer dan 3 maanden te blijven. Of als je gaat werken. Let er trouwens op dat je in het vliegtuig een pen bij je hebt. Je zult wat formulieren volledig naar waarheid moeten invullen en pennen worden niet verschaft.
Je dochter draagt dus de achternaam van haar vader.
In verband met ontvoering van kinderen door een van de ouders, wordt er bij zowel de Nederlandse als Amerikaanse grenscontrole goed op gelet.
Het is verstandig een verklaring van de andere ouder te hebben dat hij/zij akkoord gaat met deze reis, liefst zelfs officieel geverifieerd (bij notaris, politie of gemeente).
Je hebt niets van de Amerikaanse ambassade nodig.

Op dit forum wordt hierover ook gesproken:
http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=10&t=43211&p=743002&hilit=minderjarige+kinderen&sid=8da2bfe5a5ed44d06a81c44aaa34a599#p743002

Als Nederlander heb je geen visum nodig om de VS binnen te komen. Wél een zgn Visa-Waiver die je met behulp van een ESTA aanvraag krijgt.
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1
Deze aanvraag kost €14 (alleen met credit card te betalen) en moet je regelen vóórdat je richting vliegveld gaat. Zonder ESTA toestemming kom je het vliegtuig niet in.
Het is even wat administratie vooraf maar het zal het je allemaal waard blijken te zijn als je eenmaal in de VS bent. Veel plezier daar!!
Utrecht