ik ben bijna 18 jaar en volg nu nog een opleiding maar ben toch van plan te gaan emigreren naar me vriend maarhoe doe ik dat & waar moet ikaan denken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
Amadea
11 jaar geleden
Wat hebben die twee feiten te maken met jouw plannen en je vraag hoe je die kunt uitvoeren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn vraag is hoe je als 18 jarige het beste kan emigreren

Het beste antwoord

In welk land woont je vriend? Als het buiten de EU ligt dan zul je moeten kijken wat voor visa je nodig hebt. Vaak kun je eerst een toeristenvisa voor 3 maanden aanvragen, die je na 3 maanden vaak zonder problemen kunt verlengen. Daarna wordt het lastiger, maar het ligt aan het land en de regelgeving daar.

Ik raad je aan om zo spoedig mogelijk al beginnen om de taal van dat land te leren.

Weet je al of je daar een opleiding wilt volgen of gaan werken? Kijk of je websites kunt vinden voor studies/banen in de woonplaats van je vriend en wat voor eisen ze stellen (bijv. beheersing van de (Engelse) taal, diploma, werkvisa, etc.).

Het is een avontuur om naar het buitenland te verhuizen maar als je je goed voorbereidt voel je je een stuk zekerder om zo'n stap te zetten. Succes! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn vriend woont in turkije en doet het werk waar ik nu voor studeer als recreatie . ik ben van plan om daar me studie verder af te maken als dat noodzakelijk is , maar ik weet nu nog niet zeker of het nou een EU land is of niet , en de taal leren gaat gelukkig de goede kant al op :) bedankt!

Andere antwoorden (1)

Zelf ben ik 2 keer verhuisd: van NL naar duitsland, en van duitsland weer terug...
Ik heb er veel van geleerd, en ben er zeker een paar levenslessen wijzer van geworden..
-Maak in ieder geval je opleiding af, de scholen in het buitenland zijn vaak anders opgebouwd als hier, check ook of je papieren van je opleiding en school in het buitenland geldig zijn, en of het niveau over een komt.
-Leer de taal zo snel mogelijk, dit waarderen ze overal, en veel mensen zullen je willen helpen als ze merken dat je er moeite voor doet.
-Probeer de cultuur te begrijpen, en doe mee (in duitsland bijvoorbeeld de wijnfeesten, of vrijwillige brandweer etc.)
-Je zult snel vrienden maken denk ik, veel mensen vinden mensen uit het buitenland interessant, maar probeer een beetje op te letten met wie je omgaat, want juist door het niet altijd kennen van de cultuur ben je ook een makkelijk slachtoffer
-Informeer of je rijbewijzen geldig zijn
-Probeer er zo snel mogelijk een baan te vinden, maar informeer ook hoe het systeem werkt, mocht je onverwacht werkeloos worden.
-Kijk goed naar de prijzen, wat moet je verdienen om er rond te kunnen komen? wat voor supermarkten zijn er? wat zijn de energieprijzen etc.
-Wat voor verzekeringen heb je nodig? denk aan WA, ziektekostenverzekering etc.
-In wat voor omgeving kom je te wonen, hoe is het OV? en wat kost dit? en is alles daarmee ook bereikbaar, of kun je er met de fiets komen? of heb je een brommer / auto nodig?
-Wonen er nog meer mensen met dezelfde nationaliteit in de buurt die je op weg kunnen helpen?
-Zijn er verenigingen waar je lid zou kunnen worden? sport of iets anders, waar je contacten kunt leggen, zelf zat ik bij de vrijwillige brandweer en bij een motorclub

Dit zijn zo een paar dingen die mij op weg geholpen hebben, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ook vindt je op de site van het UWV informatie over werken in het buitenland.
Ook kan het nooit kwaad bij het UWV informatie in te winnen, die kunnen je ook op weg helpen.
Succes!

Toegevoegd na 1 uur:
Oja, informeer ook of je op alle zelfde voorzieningen recht hebt zoals studiefinanciering en dergelijke als niet staatsburger van dat land.. In duitsland krijg je automatisch na een paar jaar een onbeperkte verblijfsvergunning mits je uit een EU land komt, en heb je dezelfde rechten als iedere staatsburger, wat betreft bevoorbeeld sociale voorzieningen en toeslagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ; vooral die laatste is erg belangrijk, zo krijg je in België pas na 3 jaar een onbeperkte verblijfsvergunning. In die 3 jaar kun je verschillende woonstcontroles krijgen en als je in die tijd niet aan de inkomenseisen voldoet, heb je kans dat je België moet verlaten.
http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingenrecht/wegwijs.aspx?id=278
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is overigens wel handig om te weten waar je naar toe wilt emigreren....... Kijk ook eens op www.buitenlandsepartner.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord. +1
Wil er wel aan toevoegen dat als je naar Turkije wilt gaan dat je eerst een verblijfsvergunning nodig hebt (die waarschijnlijk ieder jaar vernieuwd moet worden) en vervolgens een werkvergunning als je er wilt gaan werken. Zonder verblijfsvergunning krijg je geen werkvergunning.