Waarom zijn de meeste vuurtorens rond?

Laatst de vuurtoren van Ameland gezien, maar waarom zou het een ronde vorm hebben? Waardoor heeft de architect ervoor gekozen dat het rond is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
3.2K

Antwoorden (2)

Omdat ze over het algemeen op heel winderige plekken staan en de wind heeft minder vat op een rond gebouw dan op een vierkante, de weerstand is kleiner maar er zijn natuurlijk wel vierkante vuurtorens.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op de foto de Brandaris van Terschelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat je voor de bouw van een ronde toren minder stenen/beton nodig hebt dan voor een vierkante toren.

Zou de toren 1 meter doorsnede moeten hebben, dan is de omtrek van de vierkante toren 4 meter en van de ronde toren 3,14 meter.

Dat scheelt 22 procent aan materiaalkosten. Plus de lagere kosten om die grotere hoeveelheid materiaal te verwerken.

Een ronde toren is dus zo'n 20% goedkoper.