Welk gedenkteken staat voor het parlementsgebouw in Tbilisi?

Voor het parlementsgebouw in Tbilisi staat een gedenkteken. Wat is dit voor gedenkteken?

Picture for question
Cryofiel
11 jaar geleden
in: Vakantie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt Tbilisi eigenlijk in Europa of in Azië ?
Cryofiel
11 jaar geleden
Tbilisi ligt in Georgië. Georgië ligt in Europa. Het is overigens een prachtig land!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zag bij het zoeken inderdaad hele mooie foto's ;-)
Ik dacht dat Georgie grotendeels net over de grens in
Azie lag. Maar aangezien jij er geweest bent ga ik er
vanuit dat je gelijk hebt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Zelfs Azerbeidzjan (buurland van Georgië) ligt nog in Europa.

Het beste antwoord

Dat is een gedenksteen voor de tragedie van 9 april 1989.

Toen werd door het Rode Leger een protest van burgers in Tbilisi neergeslagen. Dat was destijds de hoofdstad van de Georgische Socialistische Sovjetrepubliek (onderdeel van de Sovjet-Unie). De tragedie leidde tot een sterkere Georgische roep om onafhankelijkheid van de Sovjet-Unie, die voor het eerst ook door de Georgische Opperste Sovjet werd onderschreven. In Georgië geldt 9 april als nationale gedenkdag: de Dag van de Nationale Eenheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De tekst is een gedeelte uit de Grondwet van Georgië. Namelijk hoofdstuk 3, artikel 48: "Het parlement van Georgië is het hoogste representatieve lichaam van het land, dat de wetgevende macht beoefent, binnen- en buitenlands beleid bepaalt, controle uitoefent over de activiteiten van de regering binnen het kader van de grondwet, en andere machten kan uitschakelen".
Amadea
11 jaar geleden
Gedenksteen ter herinnering aan de 20 doden
en honderden gewonden die tijdens de anti-Sjovet demonstratie
zijn gevallen op 9 april 1989
---------------------------------------
Мемориальный камень установленный на месте гибели
9 апреля 1989 года участников митинга у
Дома Правительства в Тбилиси.