De Hauptbahnhof is al mooi om te zien met al dat glas. Dus mocht je met de trein naar Berlijn gaan dan heb je meteen een mooie start :).
Ik ben vorig jaar mei een paar dagen in Berlijn (mitte) geweest en ik vond de volgende dingen erg leuk:
Het Holocaust-monument. Dat zijn allemaal blokken in verschillende hoogtes. Erg leuk om foto's mee te maken!
De Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche is erg vreemd om te zien, want hij is erg beschadigd.
De berlijnse muur natuurlijk! Of in ieder geval.. dat stukje wat er nog van over is.. ik vond het erg indrukwekkend om dat stukje muur te zien met al dat ijzer er in en woorden erop enzo.. Het stuk muur is verlengd met een lijn over de straat heen, zodat je kan zien waar de muur helemaal langs liep vroeger. Misschien is dat ook wel leuk om een stuk te volgen.
Ik vond de Brandenburger tor ook wel mooi, maar die is vooral erg mooi in het donker! Dus als je die wil zien is het misschien een idee om in het donker te gaan! :)
Ooh.. er is zoveeel te zien.. kijk maar op onderstaande link.
Wat ik nog wel wil adviseren voor als je graag een groot deel van Berlijn wil zien.. koop een ov kaartje voor het aantal uren dat je hem nodig bent en stap in bus 100 of 200. Deze rijden een heel eind door Berlijn en zo kun je ter plekke kijken wanneer je uit wil stappen! Echt een aanrader!
Of stap in de trein en stap een 2 of 3 haltes later uit en loop een rondje.. Er zijn zoveel verschillende wijken en overal valt wel iets te beleven.
Veel plezier in ieder geval! :)

Toegevoegd na 18 minuten:
Oh en de Fernseheturm! Uitzicht vanaf 200 meter hoogte.. echt fantastisch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

holocaust monument... erg indrukwekkent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SOG, Waarom zou je dan een weekend naar Berlijn gaan? Wat is het uitgaansleven daar anders dan in je eigen stekkie. Blijf dan liever thuis. Heb je alles bijdehand. Denk ook dat een stad als Berlijn er meer mee gediend is om je herinneringen en cultuur te laten beleven. Voor jou adviseer ik KDW
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ SOG: Het is zeer zeker niet mijn bedoeling geweest om je oppervlakkig in te schatten. Dan zeg ik oprecht sorry als je dit zo ervaart. Ik anticipeerde op je reactie. Vrees dat ik een inschattingsfout heb gemaakt. Ik hoop dat ik het hiermee een beetje heb gerectificeerd.
de brandenburger tor! Erg mooi uitzicht over heel berlijn.

Toegevoegd na 17 minuten:
Grapje:
De brandenburger tor + Fernsehturm metmooi uitzicht ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Joods monument moet je zeker bezoeken. Maar het verhaal hierachter dat je alleen maar recht vooruit kan kijken/gaan en niet weet wat je van links of rechts tegenkomt is echt heel indrukwekkend. Dit gevoel kan ik je niet uitleggen! Dit kun je zelf ter plekke ervaren. Dit zou mijn must zijn maarr....... Er is zoveel cultuur daar op te snuiven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het makkelijkst is een hop on-off bus die je voor ongeveer 12 euro langs alle bezienswaardigheden brengt. Zo krijg je een goed beeld van Berlijn (althans, zo goed als in een paar uur mogelijk is). Je kan uitstappen als je wilt en daarna weer opstappen. Warenhuis KaDeWe is een belevenis als je van winkelen houdt. Het assortiment is enorm, zo hebben ze bijvoorbeeld 1500 soorten kaas. Ook even boven koffie drinken om heel mooi over de stad uit te kijken.

Erg leuk vond ik ook Potsdam, is met de auto niet ver weg en leuk om even doorheen te lopen. Hou je van kastelen, dan mag je Sansoucci niet missen. Het heeft een prachtig park om te wandelen.

Tegenvallen vond ik Checkpoint Charly, zo fout een kerel in uniform met een bordje op zn buik dat een foto 1 euro kost. Bah.

De Reichstag vond ik ook niet geweldig, daar had ik gezien de enorme rij voor de deuren meer van verwacht. Maar misschien kijk jij daar wel heel anders tegen aan, het is mijn persoonlijke mening.

Handigste is om bij de ANWB voor een paar euro een boekje te kopen en vooraf te bepalen wat je absoluut wilt zien. Er zit een handige stratenkaart in met leuke wandelingen door de stad. In dat boekje staan ook openingstijden van alle bezienswaardigheden.
paulus811
14 jaar geleden
De l'Unsicht-Bar. Het is een restaurant, helemaal in het donker. Maar het is ook niet een beetje donker, je kan écht niks zien. Ook is het bijzonder dat het bedient wordt door blinden. Als je erin gaat, moet je in een rijtje achter elkaar lopen, elkaar vasthouden, en de blinde ober leidt je op miraculeuze wijze naar je tafel. Ik snap ook niet hoe hij weet waar de tafels staan, waar mensen staan etc. maargoed. Echt een aanrader!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén van de leukste dingen die ik in Berlijn heb gedaan was een Trabanten-safari gemaakt.
Je moet dit alleen even van tevoren op internet boeken.
Je krijgt dan een ontmoetingspunt. De gids geeft je de sleutels van de trabant. Hij gaat achterin zitten en jij of je reisgenoot (indien aanwezig) gaat achter het stuur zitten.

De gids zegt waar je links of rechts moet en verteld onderweg waar je allemaal langs komt. Op verschillende punten wordt er gestopt om een gebouw beter te bekijken of in te gaan.
Er zijn verschillende routes waaruit je kunt kiezen. We hebben bewust de route door voormalig Oost-Berlijn gedaan. Was echt leuk.

http://cms.trabi-safari.de/opencms/opencms/trabi-safari/de/_main/home/

Hierboven staan vele mooie en goede tips, die ga ik niet herhalen.
Wat ik nog niet gelezen heb, maar wat heel veel indruk op me gemaakt heeft is een bezoek aan de voormalige Stasi gevangenis Hohenschönhausen (de gevangenis die niet bestond). We hebben daar een rondleiding gehad door een oud-"inwoner" van de gevangenis. Boeiende, maar wel beklemmende rondleiding:
http://www.berlijninfo.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=167&Itemid=146

(op deze site staan tevens nog meer tips in Berlijn).

Dan is het aan het eind van de dag, of tussen de middag heerlijk zitten de Gendarmenmarkt, in mijn ogen het mooiste plein van Berlijn.

Voor een iets minder intensief uitje: Maak eens een boottochtje over de Spree, die loopt van het regeringscentrum naar het stadscentrum.
(Oh ja en de Reichstag niet vergeten he. Ook leuk is op zoek gaan naar het Ampelmannetje, de paar Oost-duitse stoplichten die de stad nog rijk is).

In ieder geval: Heel veel plezier gewenst.
En mocht je nog in de dierentuin (Berliner Zoo, schijnt bekend te staan als één van de mooisten van Europa) komen: Doe de groeten aan Knut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Neues Museum. Sinds oktober vorig jaar eindelijk weer open - prachtig gerestaureerd, met een fantastische collectie Egyptische oudheden, onder andere de beroemde kop van Nefertite. Op donderdag is dit museum gratis toegankelijk van 16.00 tot 20.00. Wel eerst een kaartje ophalen in de kaartjesbus die buiten op straat staat. Enorme rijen, maar het gaat snel.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schneiderweisse drinken en chili con carne eten in een lokale bierstube.