Welke handelingen en gebaren die in Nederland normaal zijn worden in China (de Volksrepubliek, niet Taiwan) als onfatsoenlijk of onbeleefd ervaren?

Bijvoorbeeld fluiten, neuriën of zingen in een openbare plek, in je oor peuteren of een kind een aai over het bolletje geven.
Ik ben op vakantie in China en heb van het net en reisgidsen wel wat Chinese etiquette opgedaan, maar vraag me toch af of, terwijl ik me van geen kwaad bewust ben, er Chinezen zijn die achter m'n rug om tegen elkaar zeggen; "Kijk, daar heb je weer zo'n buitenlandse barbaar, wat een Tokkie!"
Zo krijg ik veel scheve blikken als ze m'n blote kakkies in m'n afgetrapte sandalen zien. Is het misschien "not done" voor een volwassen man om sandalen te dragen in China?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vakantie
4K

Antwoorden (3)

De linkerhand is in veel Aziatische en Arabische landen de onreine hand.

Wij geven met onze wijsvinger een richting aan, maar in India wordt dit als onbeleefd gezien. In China en Rusland is het ook not done. Daar wijst men met de volle platte hand of gestrekte arm.

Het tonen van de voetzolen is in veel Arabische (maar ook Aziatische) landen een teken van respectloosheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hee, geinige site, bedankt!
Ik had al wel begrepen dat het onfatsoenlijk is om met de wijsvinger naar een beeld van een godheid te wijzen, dat zou je dan met je duim moeten doen.
En wat betreft de voetzolen, dat zou wel eens de verklaring kunnen zijn van die scheve blikken...
Een Chinees zoent niet in het openbaar. Als men elkaar begroet, schudt men de hand. Het is gewoonte om eerst de achternaam en daarna pas de voornaam te noemen. Blijf ten allen tijde beleefd, tutoyeren is heel ongebruikelijk.

Niet doen

-Houdt als “grote baas” altijd zelf de tafelrede, laat dit niet door iemand anders doen.
-Onderwerpen als mensenrechten, Taiwan en Tibet liggen heel gevoelig.
-Roken is in China nog gewoon, het wordt als onbeleefd ervaren als men (als gast) vraagt of de gastheer of zakenpartner zijn sigaret wil doven.
-De status van de Chinees niet onderschatten, de hiërarchie wordt in China als heel belangrijk gezien.
-Bij officiële gelegenheden wordt jovialiteit en het maken van grappen ervaren als zeer respectloos.

-Grinnikt een Chinees, dan is er helemaal niets leuks gezegd, maar waarschijnlijk iets dat een Chinees in verlegenheid heeft gebracht. Begin geen gesprek over vrijgezel zijn na je 30e, HIV en homoseksualiteit.
-Wordt in China nooit kwaad, men lijdt er gezichtsverlies
-Rochelen en spugen wordt gezien als onwenselijk. Het is namelijk de beste manier volgens de Chinezen, om de keel en mond te ontdoen van stof, vuil en (soms) boze geesten.
-Het geven van fooien is niet verplicht, wel wordt het steeds meer aanvaard dankzij de toerist.
-Afdingen in winkels, behalve de antiekzaken, is niet gebruikelijk. Wel bij de venters op straat, bij de taxi´s en riksja´s is het verstandig om vooraf de prijs af te spreken.

Hopelijk heb je er wat aan. Fijne vakantie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk aan, nog een interessante site, bedankt.
Alhoewel het er wel op lijkt dat er een zetduiveltje in gekropen is. Het rochelen en spugen is namelijk wel degelijk gewenst en wordt dan ook hartstochtelijk gedaan. Niet discreet binnensmonds en dan vervolgens in de goot of in de bosjes spugen, maar luidkeels en midden op de stoep. Ik heb begrepen dat het inslikken van slijm volgens de traditionele Chinese geneeskunde ongezond zou zijn. Hoedanook, ik vind het superranzig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inslikken van slijm wordt, inderdaad, als vies gezien in China, terwijl in Japan juist andersom is: je neus snuiten is écht 'not done' in Japan, je kan beter je snot slurpen (ook al is dat luidruchtig) dan je neus snuiten met een zakdoekje. En als je helemaal vol zit, dan ga je naar toilet om je neus te legen, maar doe je het niet waar Japanners erbij staan.
In China, begrijp ik, is buiten de grote steden heel normaal om te spugen, maar in de grote steden wordt dit steeds meer toch als onwenselijk gezien.
We doen onbewust veel fout in China, maar met wat humor en vooral lachen is dat op te lossen. op deze site, die te groot is om te kopiëren kun je wel wat nalezen, over gebaren
http://www.chinacrossculture.com/index.php?option=com_content&view=article&id=84&Itemid=198
Maar de chinees, vooral in de grote steden zal begrijpen dat je niet alles weet.
Verder moet je er rekening mee houden dat een chinees nooit nee zal zeggen, dus vraag niet of deze weg naar punt X gaat, want ze zullen ja zeggen om niet onbeleefd te zijn. beter vragen waarheen die weg gaat, dan heb je kans dat je een goed antwoord krijgt, als ze je begrijpen. Ik ben heel vaak chinezen tegengekomen die het prachtig vonden dat ze engels konden oefenen. Neem daar de tijd voor
En geniet van het eten, want dat is lekker daar

Toegevoegd na 1 minuut:
kind over de bol aaien doe je niet bij boedhisten volgens mij. Het hoofd is heilig dus daar kom je als onbekende niet aan
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, ik word wel verwend met interessante sites, bedankt, ik denk dat ik maar meteen lid probeer te worden!
Wat dat kind over het bolletje aaien betreft, er staat me inderdaad iets van bij dat dat in (onder andere) Thailand onfatsoenlijk is.